Aktualizacja: 06.07.2025 00:00 Publikacja: 27.12.2023 02:00
Foto: Adobe Stock
Rada miejska podjęła uchwalę w sprawie udzielenia przez gminę poręczenia spłaty kredytu długoterminowego planowanego do zaciągnięcia przez miejski zakład, sp. z o.o., celem zakupu praw do emisji CO2 oraz miału węglowego i biomasy wraz z oświadczeniem poręczyciela o poddaniu się rygorowi egzekucji.
Regionalna izba obrachunkowa stwierdziła nieważność powyższej uchwały z powodu jej sprzeczności z przepisami prawa. RIO stwierdziła m.in., że zgodnie natomiast z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit i ustawy o samorządzie gminnym rada gminy ma kompetencję do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym. Ta delegacja ustawowa, zdaniem RIO, nie przewiduje wskazywania podmiotów, którym burmistrz ma udzielić poręczenia, a jedynie wysokość tych poręczeń. Decyzja co do podmiotów, którym burmistrz może udzielić poręczenia, należy wyłącznie do organu wykonawczego gminy. Brak jest wobec tego podstaw prawnych do podjęcia przez radę gminy odrębnej uchwały w sprawie udzielenia poręczenia konkretnemu podmiotowi.
EZD to systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją, które przyspieszają obieg dokumentów. Jednak w wielu...
Rozszyfrowanie skrótu EZD nie budzi wśród pracowników administracji problemów – to elektroniczne zarządzanie dok...
Dla udostępniania boiska należącego do stadionu miejskiego na rzecz klubu sportowego z przeznaczeniem na trening...
Czy w razie zakupu usługi analitycznej z zagranicy jednostka budżetowa JST jest zobowiązana do poboru zryczałtow...
Odbiór szkła i papieru nie stanowi dodatkowej usługi świadczonej przez gminę, a tym samym nie jest ona uprawnion...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas