Rada miejska podjęła uchwalę w sprawie udzielenia przez gminę poręczenia spłaty kredytu długoterminowego planowanego do zaciągnięcia przez miejski zakład, sp. z o.o., celem zakupu praw do emisji CO2 oraz miału węglowego i biomasy wraz z oświadczeniem poręczyciela o poddaniu się rygorowi egzekucji.
Regionalna izba obrachunkowa stwierdziła nieważność powyższej uchwały z powodu jej sprzeczności z przepisami prawa. RIO stwierdziła m.in., że zgodnie natomiast z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit i ustawy o samorządzie gminnym rada gminy ma kompetencję do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym. Ta delegacja ustawowa, zdaniem RIO, nie przewiduje wskazywania podmiotów, którym burmistrz ma udzielić poręczenia, a jedynie wysokość tych poręczeń. Decyzja co do podmiotów, którym burmistrz może udzielić poręczenia, należy wyłącznie do organu wykonawczego gminy. Brak jest wobec tego podstaw prawnych do podjęcia przez radę gminy odrębnej uchwały w sprawie udzielenia poręczenia konkretnemu podmiotowi.