Aktualizacja: 06.04.2025 08:23 Publikacja: 03.12.2024 05:40
Foto: Adobe Stock
Wraz z początkiem 2025 r. ma wejść w życie ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, zgodnie z którą organami ochrony ludności są wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, wojewoda. Ustawa nakłada na te organy obowiązek ochrony ludności jeszcze przed wystąpieniem sytuacji kryzysowej. Które z zadań już teraz mogą podejmować samorządowcy?
Zacząłbym od tego, że przepisy ustawy co do założeń są momentami na tyle ogólne, że ciężko mówić tu o jakimś rewolucyjnym spojrzeniu systemowym. Nawet intuicyjnie wiemy, że cała administracja publiczna jest wprzęgnięta ze swojej istoty w ochronę swoich obywateli. I wiemy, że w razie czego to ona organizuje ewakuację, uruchamia zasoby, wydaje stosowne zarządzenia itd. Generalnie, moim zdaniem, ustawa nie tworzy nowego systemu ochrony ludności, a bardziej go porządkuje, opierając na obecnej strukturze administracji i jednoznacznie dając podstawę do tego co można w ramach systemu robić albo rozwiewając dotychczasowe wątpliwości. Zresztą, to przyznawali nawet sami twórcy ustawy, a więc strona rządowa.
Spółka komunalna określa w regulaminie zasady korzystania ze świadczonych przez siebie usług publicznych, a takż...
Mediacja administracyjna była objęta pakietem „100 zmian dla firm – Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców” z 2017...
Jest szansa, że wzrośnie liczba postępowań mediacyjnych między firmami i urzędami
Decyzje określające zobowiązanie w VAT dotyczące kilku czy kilkunastu okresów nie stanowią – w znaczeniu materia...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Za jazdę techniczną do stacji kontroli bez przeglądu, tylko w celu badania, nie można wlepić kary administracyjnej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas