Zbycie nieruchomości przez gminę obwarowane jest szczególnymi wymogami, które dotyczą m.in. wysłania z odpowiednim wyprzedzeniem do nabywcy nieruchomości zawiadomienia o miejscu i terminie zawarcia umowy notarialnej.
Jednostki samorządu terytorialnego gospodarują mieniem, w tym mieniem nieruchomym. Z tego tytułu uzyskują dochody budżetowe, w szczególności dokonując sprzedaży takiego mienia. Procedury związane z jego zbyciem ustawodawca zawarł w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. DzU z 2024 r., poz. 1145 ze zm.) i w rozporządzeniu z 14 września 2004 r. Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (t.j. DzU z 2021 r., poz. 2213). Na uwagę zasługuje w szczególności art. 37 ust. 1 oraz art. 40 wspomnianej ustawy. Wynika z niego, że z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 (zbycie bezprzetargowe) nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Ponadto przetarg przeprowadza się w formie: