Aktualizacja: 14.09.2020 08:30 Publikacja: 14.09.2020 17:30
Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz
Pomimo istotnych wątpliwości, towarzyszących wprowadzaniu do KPA przepisów o administracyjnych karach pieniężnych ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 935), ustawodawca nie zdecydował się dotychczas na uporządkowanie uchwalonej regulacji w sposób, który pozwoliłby na stworzenie jednolitego systemu prawnych norm w zakresie publicznoprawnych należności pieniężnych. Wprowadzona w roku 2017 regulacja sprawia wrażenie nieprzygotowanej, nieuporządkowanej oraz niedokończonej, a przy tym – niestety – posiada istotne wady konstrukcyjne. Wszechstronna jej analiza nie daje odpowiedzi na pytanie o powody, dla których ustawodawca postanowił wprowadzić odrębne i zróżnicowane rozwiązania prawne w zakresie należności podatkowych i celnych (zawarte w ustawie – Ordynacja podatkowa), odrębne dla niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (zawarte w ustawie o finansach publicznych), a jeszcze inne dedykowane wyłącznie administracyjnym karom pieniężnym (zawarta w KPA), godząc tym samym w zasadę równego traktowania, chociażby z powodu różnego podejścia do problematyki ulg i umorzeń oraz zróżnicowanego traktowania przedsiębiorców.
Nie uczmy prawników prawa, a finansistów – finansów. Program szkolenia urzędników powinien być elastyczny, umożl...
Sprawdzane będzie to, jak kandydaci rozumieją ogólne zasady wynikające z przepisów prawa, a nie to, czy pamiętaj...
Jednostki samorządu terytorialnego jako organy założycielskie podmiotów leczniczych mogą udzielać tym podmiotom...
Rada gminy nie jest uprawniona do ustalenia w uchwale imiennego składu społecznej komisji mieszkaniowej.
Jednostki publiczne, które planują projekty w formule PPP, mogą liczyć na nasze wsparcie – mówi Michał Piwowarcz...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas