Aktualizacja: 02.09.2022 09:18 Publikacja: 14.06.2021 18:00
Foto: Adobe Stock
Stosując nowe prawo zamówień warto wykorzystywać doświadczenia wynikające z „negocjacyjnych" trybów wyboru wykonawcy, znanych z poprzedniej ustawy. Jednak wprowadzenie tych zmian wymaga sporego wysiłku nie tylko od zamawiających. W praktyce ogromny wpływ na stosowanie nowego Prawa zamówień publicznych (dalej: n.p.z.p.) będzie mieć Krajowa Izba Odwoławcza, sądy oraz różnego rodzaju organy kontroli. Nie ma jednak wątpliwości, że lepsze współdziałanie - zarówno na etapie wyłaniania wykonawcy jak i samej realizacji umowy pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym - może przyczynić się do podniesienia efektywności wydatkowania środków publicznych, a tym samym do zwiększenia zadowolenia mieszkańców. Na co zwrócić szczególną uwagę w tym zakresie i jak wdrożyć nowe rozwiązania w urzędzie?
Ustawa o samorządzie gminnym zakazuje radnym prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Przewiduje też sankcje za złamanie tego zakazu.
Zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu nie można rozciągnąć na prowadzenie szkoły niepublicznej.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Legalność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może zostać zakwestionowana poprzez wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Przedsiębiorcy, dążąc do dywersyfikacji swoich przychodów, zazwyczaj podejmują współpracę z sektorem prywatnym. Nie dostrzegają często potencjału, który leży w różnych formach współpracy z sektorem publicznym. Tymczasem, styk biznesu i sfery publicznej to znacznie więcej niż zamówienia publiczne.
Aby wykluczyć spółkę z unijnych procedur udzielania zamówień publicznych i przyznawania unijnych dotacji, urzędnik zatwierdzający musi ocenić zachowanie podmiotu, któremu zarzucono uchybienie w sposób konkretny i zindywidualizowany – uznał Sąd Unii Europejskiej.
Wyjaśnienie oferty w zamówieniach publicznych to kluczowy instrument prawny, umożliwiający zamawiającemu doprecyzowanie niejasnych elementów złożonej oferty. Choć jest często wykorzystywany, wiele podmiotów stosuje go nieprawidłowo. Jak zatem prawidłowo korzystać z tej instytucji?
Restrukturyzacja wykonawcy zamówienia publicznego nie musi oznaczać problemów z realizacją kontraktu. Kluczowe jest jednak przestrzeganie przepisów dotyczących zmiany wykonawcy. Nowy podmiot musi spełniać wszystkie warunki pierwotnego postępowania, a zmiana nie może prowadzić do istotnej modyfikacji umowy.
Wiele z zeszłorocznych rozwiązań, czy to dobrych, czy złych, wymusza na włodarzach podjęcie nowych wyzwań.
Rząd wygasza mrożenie cen energii dla samorządów. Rynkowe ceny spadają, co potwierdzają największe miasta w Polsce, które już teraz płacą mniej niż mrożona stawka. Są jednak jeszcze miasta, gdzie płaci się więcej.
Gdańszczanie wielokrotnie udowadniali, że lubią korzystać z rowerów. Ruch rośnie z roku na rok, ale dynamika i zasięg tych zmian zależą od tempa i kompleksowości działania miasta – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas