Reklama

Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów ws. zamówień publicznych

W sporach na tle wykonywania umów o zamówienie publiczne praktycznie nie zawiera się ugód. Dostrzegł to ustawodawca i zaproponował w nowym Prawie zamówień publicznych regulację o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, widząc w niej szansę na dobrowolne i zadowalające obie strony kończenie konfliktów.

Publikacja: 24.02.2020 18:00

Alternatywne sposoby rozwiązywania sporów ws. zamówień publicznych

Foto: 123RF

Alternatywne metody rozwiązywania sporów (z języka angielskiego: ADR – Alternative Dispute Resolution) to popularne na świecie metody, w ramach których strony, przy pomocy bezstronnej osoby trzeciej, prowadzą negocjacje w celu osiągnięcia kompromisu co do sporu lub uzyskują propozycję dotyczącą ugody. W art. 591 nowego Prawa zamówień publicznych (ustawa z 11 września 2019 r.) jako dostępne stronom metody polubownego rozwiązania sporu wskazano bardzo ogólnie „mediację i inne polubowne rozwiązanie sporu", czyli takie alternatywne metody rozwiązywania sporów, które kończą się wydaniem ugody, a nie wydaniem wyroku sądu polubownego. Wprowadzona regulacja nie wyłącza jednak możliwości zawierania przez strony w umowach o udzielenie zamówienia publicznego zapisów na sąd polubowny.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Problem z opodatkowaniem CFC. Niekonsekwentne regulacje to problem dla podatników i fiskusa
Administracja
Jak zawiadomić rodziców o likwidacji szkoły?
Administracja
Samorząd może czynić inwestycje na cudzej działce
Administracja
Konfiskata telefonu w szkole niezgodna z prawem. Wkrótce sytuacja się zmieni?
Administracja
Gmina nie ma pełnej swobody w prowadzeniu polityki przestrzennej
Reklama
Reklama
Reklama