Reklama

Ryzyko korupcyjne? To może dotyczyć także twojej firmy

W sytuacji kryzysu więcej osób będzie skłonnych do wręczenia komuś łapówki – mówi Mariusz Witalis, lider Działu Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY w Europie Centralnej i Środkowowschodniej.

Publikacja: 14.03.2023 13:31

Ryzyko korupcyjne? To może dotyczyć także twojej firmy

Foto: Adobe Stock

Czy kryzys gospodarczy może wpływać na zjawiska korupcyjne w firmach?

Mariusz Witalis: Spowolnienie gospodarcze zdecydowanie wpływa na zagrożenie korupcyjne w przedsiębiorstwach i zwiększa liczbę takich przypadków. To zjawisko wyjaśnia tzw. teoria trójkąta nadużyć D. Cresseya. Według niej powinny wystąpić trzy czynniki: po pierwsze musi nastąpić jakiś motyw bądź presja, po drugie musi pojawić się jakaś okazja i na koniec następuje racjonalizacja takiego działania, czyli udowadniamy sobie, że wprawdzie zrobiliśmy coś nieetycznego, ale tak naprawdę było to w porządku. Element motywu, presji jest kluczowy. W sytuacji kryzysu, np. spadku przychodów, pojawiają się dodatkowe ryzyka, więcej osób będzie więc skłonnych do wręczenia komuś łapówki, aby np. zdobyć zlecenie, dzięki któremu firma będzie dalej działać. Presja ze strony kierownictwa, która pojawia się w organizacjach, może przekładać się potem na pracowników i wtedy oni przyjmują taki sposób działania.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Zakupy online z botem? Nadchodzi rewolucja w handlu, ale klienci mają obawy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Teresa Siudem: Kiedy ciąg cyfr staje się znakiem towarowym
Biznes
Wniosek o ogłoszenie upadłości a zasady reprezentacji w spółce
Biznes
DRSI – jakie ułatwienia przewiduje specustawa obronna?
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Biznes
Kiedy liczby tworzą znak towarowy?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama