Reklama
Rozwiń
Reklama

Darowizna, testament czy sprzedaż – który model przekazania biznesu wybrać?

W przypadku sukcesji w formie darowizny, kluczową sprawą pozostaje zapewnienie nestorowi gwarantowanego dochodu. Może go zapewnić strukturyzacja właścicielska, dzięki której część aktywów majątkowych pozostanie dożywotnio w rękach nestora.

Publikacja: 28.02.2025 04:50

Darowizna, testament czy sprzedaż – który model przekazania biznesu wybrać?

Foto: Adobe Stock

Sukcesja biznesu kojarzy się zazwyczaj ze scenariuszem, w którym dzieci przejmują firmę po swoich rodzicach. Mamy wówczas do czynienia z sukcesją pokoleniową. I rzeczywiście jest to najbardziej wymarzone rozwiązanie dla wielu nestorów. Niestety, jest ono realizowane zaledwie przez 10 proc. firm rodzinnych w Polsce. Przyczyn tego jest wiele, począwszy od braku dobrych wzorców w rodzinie biznesowej, skończywszy na braku rozwiązań systemowych, w szczególności w obszarze edukacji, które przygotowałyby pokolenie sukcesorów do wzięcia odpowiedzialności za biznes rodzinny. Niezależnie od postawionej diagnozy, sukcesja w gronie najbliższej rodziny, to model następstwa prawnego, który warto przemyśleć, ale muszą się do niego przygotować obie strony.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Kiedy ciąg cyfr staje się znakiem towarowym
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Wniosek o ogłoszenie upadłości a zasady reprezentacji w spółce
Biznes
DRSI – jakie ułatwienia przewiduje specustawa obronna?
Biznes
Kiedy liczby tworzą znak towarowy?
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Jakich formalności dopełnić zbywając przedsiębiorstwo spółki lub jego część?
Reklama
Reklama