Aktualizacja: 21.11.2024 15:52 Publikacja: 07.04.2024 21:43
Foto: Adobe Stock
Drobne usługi oferowane przez branżę beauty (fryzjerskie, malowanie paznokci, makijaż, masaże, kosmetologia) w ciągu ostatnich lat stały się elementem stylu życia i nic dziwnego, że nowe salony powstają jak grzyby po deszczu (od dwóch lat na rynku przybywa po 10 tys. gabinetów kosmetycznych i fryzjerskich rocznie). Jednocześnie rośnie konkurencja, a więc i popyt na wykwalifikowanych pracowników.
„Sukces branży obraca się przeciwko niej, mocno rośnie konkurencja, a do tego także koszty działania, czynsze za lokale, rachunki za media i niezbędne materiały, składki na ubezpieczenia społeczne i wynagrodzenia pracowników. Z drugiej strony są klienci i ich problemy, choć coraz bardziej otwarci na korzystanie z usług fryzjerów i kosmetyczek, jednocześnie zestresowani wzrostem cen i kosztów życia. Często starają się oszczędzać i odmawiają sobie wielu rzeczy. Efekt? Widać to w naszych danych. W rejestrze dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK zaległości salonów kosmetycznych i fryzjerskich wzrosły w rok o ponad 45 mln zł, czyli 42 proc. Co gorsza przyrost tych zaległości zaczął przyspieszać. Na koniec stycznia br. zaległy dług przekroczył 153,7 mln zł” -mówi dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Pod koniec września w Polsce działało 367,6 tys. sklepów - o 0,4 proc. mniej niż w końcówce 2023 r. Od początku roku zlikwidowano 1,4 tys. placówek handlu detalicznego, a kolejne 7,6 tys. działalności zostało zawieszonych.
Ponad 1,4 mld zł długów mają firmy z kluczowego dla polskiej gospodarki sektora transportu, spedycji i logistyki - wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów.
Ani polska ustawa, ani unijne rozporządzenie nie wyeliminują ryzyk charakterystycznych dla rynku kryptoaktywów – podkreśla Zbigniew Wiliński, dyrektor departamentu Innowacji Finansowych FinTech w UKNF.
„To jeden z najgorszych odczytów, jakie kiedykolwiek widzieliśmy” – twierdzą ekonomiści komentujący dane GUS na temat wrześniowych wyników sprzedaży detalicznej. Spadek o 3 proc. rok do roku jest ich zdaniem wartością niespotykaną od czasu pierwszej fali pandemii COVID-19.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Niektóre sklepy z odzieżą i obuwiem radzą sobie lepiej niż przed rokiem, ale np. firmy sprzedające galanterię skórzaną mówią o spadku przychodów z powodu zbyt ciepłej jesieni.
Z roku na rok przybywa na rynku zarówno domów, jak i mieszkań, które są zbudowane z materiałów przyjaznych środowisku oraz posiadają rozwiązania oszczędzające zarówno energię, jak i wodę. Patrząc na obecne trendy oraz wymogi narzucane przez UE, budownictwo stawiające na rozwiązania ekologiczne będzie się rozwijać. Bank Pekao, który od wielu lat wspiera rozwiązania proekologiczne, przygotował dla klientów ofertę EKO kredytu mieszkaniowego.
Jeżeli marki nie zmienią podejścia do zrównoważonego rozwoju dzisiaj to nie wygramy i nie zmniejszymy wpływu na środowisko, a wręcz przeciwnie – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk z T-Mobile Polska. Opowiada, co robi telekom aby być neutralnym dla środowiska i zdradza jakie ma efekty.
Kluczem do osiągnięcia przewagi stała się zdolność do pozyskiwania danych z lądu, powietrza, wody, kosmosu i cyberprzestrzeni, a następnie ich szybkiego przetwarzania i dostarczania do dowódców oraz żołnierzy – mówi generał Mary A. Legere, dyrektorka zarządzająca w Accenture Global Defense.
Mieszkańcy Europy z jednej strony nadal wierzą, że transformacja energetyczna zabezpieczy dobrobyt następnych pokoleń. Z drugiej jednak strony obawiają się, że koszty ochrony klimatu dotkną ich finansowo. Z badania klimatycznego zleconego przez Fundację E.ON wynika, że Europejczycy popierają transformację, ale oczekują od rządów swoich państw konkretnego planu i większego zdecydowania w działaniu.
Polska nie wypracowała standardów dotyczących cyberbezpieczeństwa w energetyce, a realizuje olbrzymie inwestycje w sektorze. Powszechność niesprawdzonych technologii w infrastrukturze krytycznej może przynieść zgubne skutki – ocenia prezes Apatora Maciej Wyczesany.
Liczba audytorów badających spółki giełdowe się zmniejsza. W grze pozostają tylko firmy, które mogą skutecznie odpowiedzieć na wyzwania – podkreślają członkowie zarządu BDO dr Anna Bernaziuk, Edyta Kalińska i Tomasz Reiter.
W Polsce główną barierą ciągle hamującą rozwój innowacji jest brak współpracy i przepływu informacji między światami nauki i biznesu – mówi Witold M. Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC w Polsce, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Politechnika Warszawska.
Chociaż nowe, bardziej wymagające zasady raportowania niefinansowego obejmą na razie tylko duże spółki, to unijne regulacje muszą już uwzględniać również ich dostawcy z sektora MŚP.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas