Aktualizacja: 08.12.2024 16:01 Publikacja: 09.11.2024 08:25
Foto: Adobe Stock
Jak pisze w „Rz” Adam Woźniak, zaległe należności są problemem blisko 31 tys. firm z sektora TSL. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w 2023 r. 527 z nich ogłosiło upadłość bądź restrukturyzację. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku odnotowano 183 niewypłacalności.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest w przedsiębiorstwach transportowych. Z raportu Coface wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. w transporcie, który odwzorowuje koniunkturę w gospodarce, niewypłacalności wzrosły w ujęciu rocznym o 56 proc. Choć polskie firmy transportowe mają nadal największy, sięgający jednej piątej udział w unijnym rynku przewozów, to boleśnie odczuwają spadek liczby zamówień przy jednoczesnym wzroście kosztów, m.in. wynagrodzeń kierowców. Tu trzeba podkreślić, że na rynku brakuje ok. 30 tys. zawodowych kierowców ciężarówek. Nic dziwnego, że ci, którzy pracują, mogą przebierać w ofertach i wybierać te najlepsze. Na początku listopada przedsiębiorcy transportowi otrzymali kolejny cios – objęcie opłatami drogowymi ponad 1400 km nowych odcinków dróg w Polsce.
Najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że zadłużenie branży przemysłowej wynosi już 1,19 mld zł, a jednocześnie 370 mln zł to pieniądze zamrożone w niezapłaconych przez ich kontrahentów fakturach.
Firmy rodzinne są bardziej stabilne, mają wyższą stopę zwrotu i są postrzegane jako odporne na kryzysy i zawirowania rynku. Lepiej radzą sobie także na giełdzie.
Ceny detaliczne najtańszego z paliw odczuwalnie rosną – twierdzą analitycy z e-petrol.pl. W ubiegłym tygodniu poszły w górę skokowo: aż o 8 groszy w ujęciu tydzień do tygodnia. A to nie była ostatnia podwyżka.
Planowane podwyżki akcyzy na alkohol budzą coraz większe obawy wśród ekspertów i konsumentów. Choć rząd uzasadnia je dbałością o zdrowie i koniecznością zmniejszenia spożycia alkoholu, w rzeczywistości dąży do zwiększenia dochodów budżetowych. Wzrost cen legalnych napojów prowadzi z jednej strony do rozkwitu szarej strefy alkoholi, z drugiej zaś zaburza konkurencyjność krajowego rynku względem sąsiadujących z Polską krajów UE, gdzie już obecnie, dzięki niższym podatkom, ceny piwa oraz innych alkoholi są niższe niż w Polsce. Wbrew rozpowszechnianym opiniom, konsumpcja alkoholu w Polsce spada, osiągając w 2023 roku najniższy poziom od 17 lat. Dzieje się tak, przede wszystkim, w wyniku kurczenia się rynku piwa, którego spożycie na jednego mieszkańca spadło od 2018 roku o ponad 13%. Patrząc na długoterminowe trendy w konsumpcji – spadający rynek piwa i umacniający się rynek mocnych alkoholi - rodzą się pytania o sensowność podejmowanych działań.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Notowania gazu ziemnego na europejskich giełdach osiągnęły najwyższe poziomy od roku i są już dwukrotnie wyższe, niż były wiosną. Co jest przyczyną rosnących cen błękitnego paliwa?
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Airbus musi wytężyć swe moce w grudniu, wyprodukować co najmniej 127 samolotów, aby wykonać roczny plan dostaw 770 maszyn. Dotąd nigdy tyle nie wypuścił w końcu roku. Odrębnie likwiduje 2 tys. miejsc pracy w dziele wojskowo-kosmicznym.
Zmieniła się struktura właścicielska lotniska Pułkowo w Petersburgu. Po ponad 14 latach niemiecki Fraport sprzedał swój 25-procentowy pakiet akcji. Miał koncesję na zarządzanie na 30 lat.
Pasażerowie, którzy ostatnio mierzą się z opóźnieniami pociągów, mogą w niektórych przypadkach liczyć na rekompensatę. Czy obejmuje ona także szkody związane ze spóźnieniem się np. na samolot?
Spowolnienie gospodarcze w Europie doprowadziło do zastoju w transporcie drogowym. Sprzedaż samochodów ciężarowych gwałtownie spada.
Nie będzie pięcioletniej umowy między linią lotniczą Ryanair a lotniskiem w Modlinie. Port lotniczy i irlandzki przewoźnik nie uzgodniły na czas warunków – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.
Przewoźnicy liczą, że rząd zgodzi się na zmiany zasad wyliczania wynagrodzeń kierowców i składek ZUS oraz pozwoli wliczyć diety i delegacje w koszty.
Energochłonne w produkcji elektryczne naczepy są, podobnie jak e-ciężarówki, usilnie promowane przez unijne regulacje. Konsumenci nie są gotowi na wzrost cen transportu.
Trójmiejski start-up Maviator opracował prototyp osobowego drona – pojazd jest w pełni funkcjonalny i szykowany do produkcji. Firma właśnie rusza ze zbiórką pieniędzy na rozwój projektu. Maszyna na rynek może trafić w 2025 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas