Aktualizacja: 18.02.2025 23:19 Publikacja: 09.11.2024 08:25
Foto: Adobe Stock
Jak pisze w „Rz” Adam Woźniak, zaległe należności są problemem blisko 31 tys. firm z sektora TSL. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w 2023 r. 527 z nich ogłosiło upadłość bądź restrukturyzację. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku odnotowano 183 niewypłacalności.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest w przedsiębiorstwach transportowych. Z raportu Coface wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. w transporcie, który odwzorowuje koniunkturę w gospodarce, niewypłacalności wzrosły w ujęciu rocznym o 56 proc. Choć polskie firmy transportowe mają nadal największy, sięgający jednej piątej udział w unijnym rynku przewozów, to boleśnie odczuwają spadek liczby zamówień przy jednoczesnym wzroście kosztów, m.in. wynagrodzeń kierowców. Tu trzeba podkreślić, że na rynku brakuje ok. 30 tys. zawodowych kierowców ciężarówek. Nic dziwnego, że ci, którzy pracują, mogą przebierać w ofertach i wybierać te najlepsze. Na początku listopada przedsiębiorcy transportowi otrzymali kolejny cios – objęcie opłatami drogowymi ponad 1400 km nowych odcinków dróg w Polsce.
Zostało tylko jedno posiedzenie Sejmu na przyjęcie ustawy, która wydłuża termin na złożenie informacji o skorzystaniu z pomocy de minimis i uniknięcie wysokich rachunków za prąd dla firm.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że dyrektywa w sprawie zwalczania zatorów płatniczych zakazuje, by termin płatności dłuższy niż 60 dni został ukształtowany jednostronnie przez dłużnika. Chyba że można wykazać, że strony umowy wyraziły zgodną wolę związania się takim warunkiem.
Co robić, jeżeli przedsiębiorca dostał nieoczekiwanie wezwanie do zwrotu subwencji z tarczy antykryzysowej? – Nie jesteśmy bezbronni, szanse na wygraną z PFR-em są duże – twierdzi adwokat Krzysztof Kuczyński i tłumaczy, jak się bronić w takich sytuacjach.
W poniedziałek okaże się, czy plan gospodarczy, który rząd ma realizować w najbliższych latach, odpowiada oczekiwaniom przedsiębiorców wobec władz. A tych jest długa lista.
Niezłożenie na czas informacji o skorzystaniu z pomocy de minimis będzie skutkować koniecznością oddania pieniędzy zaoszczędzonych na zamrożonej cenie prądu (wraz z odsetkami). Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada wydłużenie tego terminu z końca lutego do połowy roku.
Inwestorzy i najemcy będą nadal wymagać wysokich standardów środowiskowych nieruchomości magazynowych, ponieważ zapewniają oszczędności operacyjne i długofalowo dadzą lepszą stopę zwrotu.
Deweloper powiększa swoje polskie portfolio o park logistyczny w Gdańsku. Obiekt ma niemal 43 tys. mkw. powierzchni.
Małe magazyny miejskie mają wiele zastosowań. Dla potrzeb obsługi ostatniej mili powstają mikrohuby, z których przesyłki trafią do odbiorców nie tylko dronami oraz rowerami, ale i podziemnymi rurami.
Pozostał jeszcze miesiąc bezpośrednich azjatyckich połączeń Maersk z Gdańskiem. Klienci cieszą się malejącymi stawkami, a wszyscy zastanawiają się, czy poprawi się punktualność dostaw.
Kłopoty z nawigacją przy zakłóconym sygnale GPS oraz przekleństwa w kabinie pilotów spowodowały katastrofę AZAL Airlines - uważa Aleksander Jakowlew, rosyjski ekspert lotniczy. Ani słowa o tym, że samolot został ostrzelany przez Rosjan.
Amerykańska spółka Eviation, która przygotowywała elektryczne samoloty, zwolniła załogę i wstrzymała działalność.
Maleją wpływy z eksportu usług przewoźników drogowych. To pierwszy taki przypadek.
Pociągi na szybkiej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem pojadą 320 km/h, a podróż do stolicy potrwa najwyżej 100 minut. Będzie nowa flota dla LOT, CPK ruszy w 2032 r. – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas