Aktualizacja: 21.11.2024 12:06 Publikacja: 09.11.2024 08:25
Foto: Adobe Stock
Jak pisze w „Rz” Adam Woźniak, zaległe należności są problemem blisko 31 tys. firm z sektora TSL. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w 2023 r. 527 z nich ogłosiło upadłość bądź restrukturyzację. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku odnotowano 183 niewypłacalności.
Najbardziej skomplikowana sytuacja jest w przedsiębiorstwach transportowych. Z raportu Coface wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. w transporcie, który odwzorowuje koniunkturę w gospodarce, niewypłacalności wzrosły w ujęciu rocznym o 56 proc. Choć polskie firmy transportowe mają nadal największy, sięgający jednej piątej udział w unijnym rynku przewozów, to boleśnie odczuwają spadek liczby zamówień przy jednoczesnym wzroście kosztów, m.in. wynagrodzeń kierowców. Tu trzeba podkreślić, że na rynku brakuje ok. 30 tys. zawodowych kierowców ciężarówek. Nic dziwnego, że ci, którzy pracują, mogą przebierać w ofertach i wybierać te najlepsze. Na początku listopada przedsiębiorcy transportowi otrzymali kolejny cios – objęcie opłatami drogowymi ponad 1400 km nowych odcinków dróg w Polsce.
Pod koniec września w Polsce działało 367,6 tys. sklepów - o 0,4 proc. mniej niż w końcówce 2023 r. Od początku roku zlikwidowano 1,4 tys. placówek handlu detalicznego, a kolejne 7,6 tys. działalności zostało zawieszonych.
Ani polska ustawa, ani unijne rozporządzenie nie wyeliminują ryzyk charakterystycznych dla rynku kryptoaktywów – podkreśla Zbigniew Wiliński, dyrektor departamentu Innowacji Finansowych FinTech w UKNF.
„To jeden z najgorszych odczytów, jakie kiedykolwiek widzieliśmy” – twierdzą ekonomiści komentujący dane GUS na temat wrześniowych wyników sprzedaży detalicznej. Spadek o 3 proc. rok do roku jest ich zdaniem wartością niespotykaną od czasu pierwszej fali pandemii COVID-19.
Niektóre sklepy z odzieżą i obuwiem radzą sobie lepiej niż przed rokiem, ale np. firmy sprzedające galanterię skórzaną mówią o spadku przychodów z powodu zbyt ciepłej jesieni.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Przepisy o dematerializacji akcji zostaną doszczegółowione. Ale rodzą też pytania o skutki zmian.
Pogarszająca się kondycja rosyjskiej floty komercyjnej zmusiła władze do poszukiwania nowych rozwiązań. Chcą przekonać kraje, które nie nałożyły na Rosję sankcji, aby im pomogły. Jak na razie bez sukcesów.
W Europie nowych magazynów buduje się mniej niż w poprzednich latach, ale i tak w Polsce powstaje ich najwięcej.
W wyniku zderzenia dwóch towarowych pociągów w Kuźni Raciborskiej do szpitala trafił jeden z maszynistów. Drugiemu nic się nie stało. Jak podała śląska policja, do wypadku doszło ok. 1.30 w nocy.
Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.
Brak stałych wpływów i zleceń oraz szybko rosnące koszty prowadzą do popadania firm w długi i coraz słabszej sytuacji finansowej sektora.
Lotnisko Chopina w Warszawie w październiku odprawiło niemal 1,9 mln pasażerów. To o 14,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku. I więcej niż prognozował wcześniej port.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o uzyskaniu zezwolenia na budowę drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lubartowem a Lublinem. Pierwsze prace przewidziano już w grudniu.
W grudniu 2024 r. zostaną przedstawione szczegóły rozbudowy lotniska Chopina. - Wtedy poinformujemy o przyjętej koncepcji, harmonogramie i kosztach - powiedział PAP Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas