Reklama

Czy pracodawca może obniżyć odszkodowanie za zakaz konkurencji?

Pracodawca nie obniży wypowiedzeniem zmieniającym odszkodowania za zakaz konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy.

Publikacja: 16.02.2022 14:33

Czy pracodawca może obniżyć odszkodowanie za zakaz konkurencji?

Foto: Adobe Stock

- Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy zawarta z jednym z pracowników przewiduje odszkodowanie w wysokości 50 proc. wynagrodzenia pracownika. Pracodawca chce obniżyć odszkodowanie do 25  proc. Czy może jednostronnie zmienić wysokość odszkodowania, np. wypowiedzeniem zmieniającym? – pyta czytelnik.

Pracodawca musi wypłacić pracownikowi odszkodowanie za zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Zgodnie z  przepisami minimalna wysokość odszkodowania to 25 proc. wynagrodzenia. Podstawą ustalenia wysokości odszkodowania jest wynagrodzenie otrzymane przez pracownika przed rozwiązaniem umowy o pracę przez okres odpowiadający okresowi trwania zakazu. Przykładowo, jeśli umowa o zakazie konkurencji obowiązuje sześć miesięcy po rozwiązaniu umowy o  pracę, to podstawą obliczenia odszkodowania będzie wynagrodzenie za ostatnie sześć miesięcy zatrudnienia.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: W uznaniu za pracę - co zrobić, by pracownikom chciało się pracować?
Kadry i Płace
E-papierosy w pracy zabronione. Grozi nawet dyscyplinarka. A woreczki i snusy?
Kadry i Płace
Długie badanie przewinienia uniemożliwi zwolnienie dyscyplinarne pracownika – ważny wyrok SN
Kadry i Płace
Jak okresowo powierzyć pracownikowi inną pracę?
Kadry i Płace
Wynagradzanie oparte na wynikach - sposób na motywowanie pracowników
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama
Reklama