Reklama
Rozwiń
Reklama

Ile może pracować cudzoziemiec? Wytyczne PIP budzą wątpliwości

Inspekcja Pracy wskazuje, że zwiększenie czasu pracy zleceniobiorcy-cudzoziemcowi bez uprzedniej zmiany czy nowego dokumentu uprawniającego go do pracy oznacza nielegalne zatrudnienie, choć co do zasady nie wymaga tego przy etacie. Ta interpretacja jest zbyt radykalna i nieuzasadniona.

Publikacja: 21.12.2023 02:00

Ile może pracować cudzoziemiec? Wytyczne PIP budzą wątpliwości

Foto: Adobe Stock

Liczba godzin pracy, jakie pracodawca może powierzyć cudzoziemcowi, oraz możliwość ich podwyższenia zależą od dokumentu legalizującego pracę cudzoziemca i zawartej z nim umowy. Nawet najmniejsze odstępstwa od tej liczby godzin w jedną lub w drugą stronę mogą prowadzić do nielegalnego zatrudnienia.

Kwestia czasu pracy cudzoziemców nie jest nowa, ale ostatnio, zwłaszcza po wprowadzeniu nowego mechanizmu zatrudniania obywateli Ukrainy, ponownie zaczęła przyciągać uwagę. Odpowiadając na liczne pytania pracodawców, PIP przypomina o kluczowych zasadach w tym zakresie w komunikacie na swojej stronie internetowej. Niektóre z tych wytycznych budzą jednak poważne wątpliwości prawne.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama