Praca zdalna wchodzi na stałe kodeksu pracy
Sejm uchwalił ustawę, która wprowadza na stałe przepisy o pracy zdalnej i uchyla przepisy o telepracy, a także umożliwia kontrolę trzeźwości pracowników. Teraz ustawą zajmie się Senat.
Pracownik będzie mógł wykonywać pracę zdalną okazjonalnie (przez 24 dni w roku) lub stale. Nowe przepisy zobowiązują np. pracodawcę do zapewnienia pracownikowi materiałów i narzędzi koniecznych do wykonywania zdalnej pracy, a także do pokrycia związanych z tym kosztów. Chodzi m.in. o rachunki za zużywaną do celów służbowych energię elektryczną, opłaty za telefon czy internet. Za używanie do pracy prywatnych materiałów czy narzędzi takich jak komputer szef wypłaci ekwiwalent pieniężnego w kwocie ustalonej z pracownikiem.
NSA: nie wystarczy zapłacić za towar, by odliczyć koszty
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego zapadł w sprawie małżeństwa, które prowadziło działalność w zakresie handlu odzieżą. Fiskus zakwestionował im prawo do kosztów w PIT w rozliczeniu za 2013 r. Okazało się bowiem, że kupowali towar w hurtowniach, które uczestniczyły w procederze wyłudzania VAT i oszustwach podatkowych. Małżonkowie bronili się, że o tym nie wiedzieli. Twierdzili, że płatności były realne, a zakupiony towar faktycznie był przywożony do ich firmy, rozpakowywany, metkowany i odsprzedawany.
Fiskus nie dawał się przekonać. Twierdził, że towary zostały sprzedane przez inne firmy niż te, które figurowały na fakturach. Dostawcy byli zatem fikcyjni, a wystawione faktury - puste.
Małżeństwo wygrało sprawę w pierwszej instancji, ale NSA uchylił korzystny wyrok. Wskazał, iż do uznania wydatku za koszt podatkowy nie wystarczy tylko nabycie konkretnego towaru, za konkretną cenę, ale też odpowiednie udokumentowanie operacji. Jak podkreślił Sąd, nie jest tak, że podatnik może kupić coś od kogokolwiek, a wydatek zaliczyć do kosztów.
Czy można skorygować faktury wystawione błędnie na inną firmę?
Pewien przedsiębiorca budowlany zauważył, że w jego dokumentacji są faktury zakupowe wystawione na inną firmę o podobnej nazwie. Sprzedawcy wprowadzili je do obrotu wysyłając pocztą, a pracownicy przedsiębiorcy odbierali nieświadomi na kogo powinna być wystawiona faktura. Przedsiębiorca zapytał fiskusa, czy może te faktury skorygować notą korygującą przez zmianę nabywcy czyli odbiorcy faktury.
Fiskus się nie zgodził. Wyjaśnił, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu będącego stroną danej transakcji. Jedynym sposobem naprawienia błędu w nazwie nabywcy, jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.
Sprawa trafiła do sądu administracyjnego, ale ten nie stanął po stronie podatnika.
- Możliwość korygowania faktur poprzez wystawienie przez nabywcę not korygujących dotyczy jedynie pomyłek w elementach danych nabywcy, czyli np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi - wskazał WSA w Olsztynie.
Czytaj więcej:
E-fakturowanie będzie obowiązkowe
Od 1 stycznia 2024 r. e-fakturowanie wszystkich transakcji podlegających VAT w Polsce będzie obligatoryjne - przewiduje projekt przepisów o powszechnym e-fakturowaniu. Obowiązek ten obejmie zarówno transakcje między przedsiębiorcami, jak i sprzedaż konsumencką oraz na rzecz organów publicznych. Do wystawiania i otrzymywania e-faktur drogą elektroniczną posłuży Krajowy System e-Faktur - bezpłatna platforma stworzona przez Ministerstwo Finansów.
Za fakturę nie będzie już uznawany paragon z NIP do 450 zł, a od 2025 r. zniknie możliwość wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Czytaj więcej:
Pensjonaty wyłączone z zakazu amortyzacji
Jest korzystna interpretacja dotycząca rozliczania poprzez odpisy wydatków na zakup lub wybudowanie nieruchomości.
Do skarbówki zgłosił się przedsiębiorca opodatkowany liniowym PIT. W biznesie rozlicza dochody z wynajmu pokoi w dwóch kupionych w styczniu 2022 r. pensjonatach. Są one przeznaczone na działalność agroturystyczną i stanowią środki trwałe w jego firmie. Czy może je amortyzować i rozliczać odpisy w podatkowych kosztach? - zapytał podatnik.
Fiskus w odpowiedzi wyjaśnił, że przepisy zakazujące amortyzacji nie mają zastosowania do budynków niemieszkalnych, a do takich Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych zalicza m.in. pensjonaty. Przedsiębiorca może zatem amortyzować pensjonaty zarówno w 2022 r., jak i w następnych latach.
Czytaj więcej:
Magisterka w kosztach firmy
Czy licencjat jest lepszy w biznesie niż magister? Fiskus uważa, że tak i pozwolił zaliczyć wydatki na czesne do podatkowych kosztów firmy.
O interpretację wystąpiła kobieta prowadząca działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług medycznych. Ukończyła studia licencjackie, ale chce kontynuować edukację i uzyskać tytuł magistra. Dzięki temu - wyjaśniła - podniesie kwalifikacje i dochody firmy. Twierdzi, że w placówkach państwowych magister zarabia więcej niż licencjat, więc ona mogłaby negocjować wyższe stawki za wykonywane usługi. Liczy też na zwiększenie liczby kontrahentów.
Ten argument przekonał fiskusa, który najczęściej dość surowo podchodzi do wydatków na edukację. - Wydatki podatniczki na czesne za studia oraz związane z obroną pracy magisterskiej pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z istniejącym już źródłem przychodów, a ponadto nie znajdują się na liście wydatków nieuznawanych za koszty - uznał.
Czytaj więcej:
Wskaźniki wieszczą zwolnienia
Europejski Wskaźnik Nastrojów dla polskiego rynku pracy nie wypada dobrze. Nastroje konsumentów i przedsiębiorców poprawiły się w ostatnim okresie, ale dalej są gorsze niż w okresie pandemii w 2020 roku. W październiku ESI w Polsce wzrósł do 88,6 pkt z 88,2 pkt we wrześniu, gdy był najniższy od stycznia 2021 r. Gorsze nastroje mają notować usługi oraz budownictwo, nieco tylko lepsze wskazywał przemysł przetwórczy oraz handel, choć ankietowani podkreślali, że i tak ich sytuacja ulega pogorszeniu.
Wskaźnik EEI, wyrażający plany pracodawców co do zmiany poziomu zatrudnienia, znalazł się w październiku na najniższym poziomie od listopada 2020 r., gdy polską gospodarkę paraliżowały antyepidemiczne restrykcje. Największy spadek zapotrzebowania na pracowników widać w budownictwie i w przemyśle przetwórczym. Różnica między odsetkiem firm, które planują ograniczać zatrudnienie, a odsetkiem firm, które chcą zatrudnienie zwiększać, wyniosła w tych sektorach – odpowiednio – 15 i 14 pkt proc. firmy, które planują zmniejszać zatrudnienie przeważają także w handlu detalicznym i w usługach.
Czytaj więcej: