Potwierdź konto na zwrot składki

Wnioski o zwrot nadpłaty po rozliczeniu składki zdrowotnej za 2022 r. są już udostępniane na Platformie Usług Elektronicznych ZUS w widoku "Moje dane", w sekcji "Wnioski o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne". Przedsiębiorcy mają czas na złożenie tego dokumentu przez PUE ZUS tylko do 1 czerwca.

ZUS przypomina, żeby przed podpisaniem i wysłaniem wniosku, koniecznie potwierdzić rachunek bankowy, na który ma być przekazany zwrot. Jeżeli rachunku bankowego, na który płatnik chce zwrot, nie ma na jego koncie w ZUS, to powinien złożyć dokument ZUS ZBA, aby go dodać.

Koronawirus zawinił, firma oszczędzi na kosztach kary

Firma z branży budowlanej wygrała przetarg na wykonanie inwestycji. Umowa była kilka razy aneksowana, przesuwany był termin zakończenia prac. Miała na to wpływ również epidemia koronawirusa. Jej konsekwencją były przestoje spowodowane chorobami i kwarantanną pracowników, a także drastyczne podwyżki cen materiałów budowlanych oraz przerwane łańcuchy dostaw. Ale zamawiający i tak naliczył firmie kary umowne.

Czy można je zaliczyć do podatkowych kosztów? Fiskus pozwolił spółce rozliczyć część wydatków na te kary, które są następstwem wad i opóźnień powstałych w związku z epidemią. Kar umownych naliczonych z innych przyczyn w kosztach nie da się rozliczyć.

Informatyk musi mieć blisko do kluczowego klienta

Pan X, prowadzący firmę informatyczną, niedawno nawiązał współpracę z kluczowym dla siebie klientem - jest odpowiedzialny za projekt urządzenia elektronicznego, który powstaje w siedzibie klienta. Ponieważ przedsiębiorców dzieli ponad 130 km, X wpadł na pomysł wynajęcia mieszkania na koszt firmy, niedaleko firmy. Oczywiście liczy na rozliczanie go w kosztach podatkowych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji stwierdził, iż jeśli powodem wynajęcia mieszkania w innej miejscowości jest współpraca z kluczowym klientem, to wydatki na czynsz i opłaty można rozliczyć w podatkowych kosztach.

Rehabilitacja w kosztach? To zależy od profesji

Tak przynajmniej wynika z dwóch interpretacji podatkowych, w których fiskus odmiennie potraktował argumenty o konieczności zachowania sprawności fizycznej, by prowadzić biznes.

Instruktorka tańca, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą dostała zielone światło i może rozliczać w kosztach wydatki na rehabilitację i konsultacje ortopedyczne oraz zakup sprzętu niezbędnego do rekonwalescencji. Skarbówka stwierdziła bowiem, że instruktorka musi być w pełni sprawna fizycznie. Od tego uzależniona jest możliwość uzyskania przez nią przychodu.

Przedsiębiorca zakładający fotowoltaikę nie miał tyle szczęścia, choć wykonuje prace na wysokościach i po kontuzji kolana może mieć problem z chodzeniem po dachach. Fiskus w tym przypadku uznał, że wydatki na rehabilitację po operacji mają on na celu przede wszystkim ochronę zdrowia. A zdrowie to sprawa osobista.

Warsztaty z rekreacją czy raczej rekreacja z warsztatami

Pewna firma postanowiła zebrać kadrę kierowniczą ze wszystkich oddziałów i zafundować jej zagraniczną wycieczkę. Aby kierownictwo nie czuło się osamotnione, na wycieczkę zostały zaproszone ich rodziny. Firma nazwała wycieczkę wyjazdem szkoleniowo-integracyjnym. Podkreślała, że celem wycieczki jest opracowanie, w miłych warunkach i pozytywnej atmosferze, wspólnej strategii działania firmy.

Podczas wycieczki odbyły się 5-6-godzinne warsztaty, na których zaprezentowano wyniki firmy, podsumowano realizację budżetu, omówiono inwestycje. Członkowie zarządu prowadzili również spotkania w mniejszych grupach.

Firma liczyła na oszczędności tj. rozliczenie w kosztach wydatków na wyjazd. Fiskus nie widział takiej możliwości. Jego zdaniem wyjazd miał głównie charakter turystyczny i rozrywkowy. Wskazują na to ponoszone przez spółkę wydatki, m.in. na samolot, noclegi, wyżywienie czy bilety wstępu. Brak jest natomiast wydatków związanych z częścią merytoryczną.

Dobra pensja i atmosfera to zadowolony pracownik

Dobre samopoczucie w pracy jest ważniejsze niż rozwój kariery - wynika z raportu ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”. Badanie objęło 32,6 tys. pracowników z 17 krajów, także Polski.

Prawie dwie trzecie pracowników dostało w zeszłym roku podwyżkę (w Polsce 68 proc.). Jej przeciętny poziom – 6,2 proc., a w Polsce niespełna 7 proc. – znacznie odbiegał od wskaźnika inflacji.

To znowu wpływa na samopoczucie pracowników, którzy w dużej mierze czują się niedoceniani w aspekcie finansowym, większy odsetek badanych wskazuje, że oczekuje podwyżek w ciągu najbliższych 12 miesięcy, niż miało to miejsce w edycjach poprzednich.

Prócz poziomu wynagrodzeń, duże znaczenie dla Polaków mają także elastyczne godziny pracy i stabilność zatrudnienia.

WAŻNE TERMINY

31 maja

ŚRODA


√ złożenie VII-DO – deklaracji dla rozliczenia VAT w zakresie procedury importu za kwiecień 2023 r.

√ niepełnosprawni przedsiębiorcy przekazują wniosek do PFRON o refundację składek emerytalno-rentowych za marzec 2023 r.

√ osoby pobierające świadczenia (zasiłki) przedemerytalne / ich pracodawcy czy zleceniodawcy przekazują do ZUS informację o przychodzie za okres od 1 marca 2022 r. do 28 lutego 2023 r.

√ pracodawcy, którzy obligatoryjnie tworzą zfśs, wpłacają co najmniej 75 proc. równowartości odpisów podstawowych na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu

√ rolnicy lub domownicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą, składają do KRUS zaświadczenie albo oświadczenie o podatku dochodowym z działalności za 2022 r.