Aktualne stawki to 6 400 USD za kontener czterdziestostopowy (przed pandemią było to 1 450 USD). Stawki te są o tyle istotne, że ok. 70 proc. globalnego handlu (jego wartości) odbywa się drogą morską. Mierząc to zaś wolumenem przewożonych dóbr to jest to nawet ponad 80 proc. (cześć ekspertyz wskazuje, że niemal 90 proc. przewożonych towarów przepływa ponad falami morskimi).
W przypadku Unii Europejskiej w 2021 r. wartość dóbr przewożonych pomiędzy Unią, a resztą świata transportem morskim stanowiła 50 proc. handlu Wspólnoty ze światem. Zaś mierząc to ilością dóbr było to nawet 83 proc. Co prawda polski eksport w głównej mierze, bo w ok. 80 proc., trafia na jednolity rynek europejski i odbywa się to w dużej części poprzez transport kołowy, to jednak pozostałe ok. 20 proc. naszego eksportu trafia poza Europę. Dlatego zarówno polscy eksporterzy, jak i importerzy, zapewne wciąż z niepokojem obserwują dynamiczną fluktuację stawek frachtu.