Aktualizacja: 19.04.2025 21:26 Publikacja: 26.09.2022 15:29
Światowy handel bazuje głównie na transporcie morskim.
Foto: moofushi
Aktualne stawki to 6 400 USD za kontener czterdziestostopowy (przed pandemią było to 1 450 USD). Stawki te są o tyle istotne, że ok. 70 proc. globalnego handlu (jego wartości) odbywa się drogą morską. Mierząc to zaś wolumenem przewożonych dóbr to jest to nawet ponad 80 proc. (cześć ekspertyz wskazuje, że niemal 90 proc. przewożonych towarów przepływa ponad falami morskimi).
W przypadku Unii Europejskiej w 2021 r. wartość dóbr przewożonych pomiędzy Unią, a resztą świata transportem morskim stanowiła 50 proc. handlu Wspólnoty ze światem. Zaś mierząc to ilością dóbr było to nawet 83 proc. Co prawda polski eksport w głównej mierze, bo w ok. 80 proc., trafia na jednolity rynek europejski i odbywa się to w dużej części poprzez transport kołowy, to jednak pozostałe ok. 20 proc. naszego eksportu trafia poza Europę. Dlatego zarówno polscy eksporterzy, jak i importerzy, zapewne wciąż z niepokojem obserwują dynamiczną fluktuację stawek frachtu.
Reaktywację biura handlowego PAIH w Kijowie oraz powstanie drugiej placówki Agencji w zachodniej Ukrainie oraz w...
Stany Zjednoczone są już dla Polski siódmym rynkiem eksportowym z trzyprocentowym udziałem w całym polskim ekspo...
Po latach oczekiwania polscy producenci wołowiny mają szansę wejść do nielicznej grupy eksporterów mięsa wołoweg...
Ostatnie tygodnie przyniosły Uzbekistanowi szereg ważnych wydarzeń o charakterze politycznym. Pod koniec kwietni...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Na warszawskim Lotnisku Chopina powstał punkt wydawania paszportów tymczasowych. Polscy podróżni, w tym przedsię...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas