Aktualizacja: 09.07.2015 06:40 Publikacja: 09.07.2015 06:40
Foto: 123RF
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą od początku 2015 r. Jestem podatnikiem VAT czynnym. W czerwcu br. zdecydowałem się na zawieszenie funkcjonowania firmy z powodów osobistych. Okazało się jednak, że nieprawidłowo wypełniłem wniosek i zamiast zawieszenia zostałem wykreślony z rejestru CEIDG. Aby naprawić błąd, złożyłem wniosek o ponowny wpis do CEIDG. Skutek jest taki, że przez pomyłkę od 1 do 14 czerwca br. byłem wykreślony z rejestru, a od 16 czerwca prowadzona przeze mnie działalność została zawieszona. Czy będzie miało to dla mnie negatywne konsekwencje podatkowe? Czy w razie sporu z urzędem skarbowym mogę przedstawić zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako dowód na ciągłe prowadzenie działalności gospodarczej? – pyta czytelnik.
Pracownik może złożyć donos do urzędu skarbowego na własną firmę i będzie chroniony przepisami o sygnalistach. Ale lepiej uruchomić sprawną wewnętrzną procedurę dla takich osób, nawet jeśli firma nie ma takiego obowiązku.
Firma, która wykorzystuje koniowóz w działalności gospodarczej, może go amortyzować. Odpisy są kosztem uzyskania przychodów, ale tylko do 150 tys. zł. Koniowóz jest bowiem rozliczany tak jak samochód osobowy.
Tylko 1673 przedsiębiorców zdecydowało się na kasowy PIT. Dlaczego? Bo nowa metoda rozliczeń jest skomplikowana, a i tak nie chroni przed podatkiem. Sztandarowy pomysł rządzących okazał się niewypałem – mówią eksperci.
Jeszcze marcu Krajowa Administracja Skarbowa planuje wdrożyć nowe usługi elektroniczne dla podatników. Kolejne mają zacząć działać od czerwca.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Krótki czas pozostający na wdrożenie JPK_CIT, mnogość narzędzi do raportowania na rynku i brak wykształconej praktyki rynkowej powoduje, że podatnicy szukają kompromisu zarówno w spełnieniu wymagań, jak i w wyborze właściwego narzędzia do raportowania.
Przedsiębiorca Rafał Brzoska, któremu premier Donald Tusk zlecił przygotowanie rekomendacji do deregulacji, ogłosił w środę propozycję, która jak sam stwierdził jest „absolutną rewolucją".
W przypadku obciążania najemców kosztami zużycia mediów właściciele mieszkań często mają wątpliwości, jak prawidłowo rozliczyć i udokumentować poniesione wydatki, aby nie narazić się na spór z fiskusem.
Opłata wnoszona tytułem składki członkowskiej zasadniczo nie ma charakteru wynagrodzenia na rzecz koordynatora, więc nie podlega opodatkowaniu VAT. Jej wpłata powinna być dokumentowana notą księgową, a nie fakturą.
Wśród enumeratywnie wymienionych przypadków, w których podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony, nie został wymieniony brak NIP nabywcy na fakturze VAT, w sytuacji gdy odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze.
Terminy, w których należy wystawiać faktury, są określone przepisami prawa. Pod pewnymi warunkami istnieje możliwość wystawienia faktury przed sprzedażą. Trzeba jednak w tym zakresie wyróżnić różne sytuacje, które mogą mieć odmienne skutki.
Na fakturze dokumentującej sprzedaż sprzedawca zobligowany jest zamieścić informację o podmiocie kupującym określonym jako „nabywca”. Oprócz tego faktura może zawierać również dodatkowe informacje, np. wskazanie płatnika.
Dostawa towarów oraz świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Odszkodowanie za zniszczony towar trzeba zaksięgować w podatkowej księdze. Nie trzeba w niej natomiast wpisywać kwot otrzymanych za rozbity samochód ciężarowy oraz naczepę i wydatkowanych na naprawę lub zakup nowych takich samych środków trwałych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas