W czwartek Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie przeciwko Polsce. Zgodził się z Komisją Europejską, że nasz ustawodawca, obejmując obniżoną stawką VAT niektóre kategorie towarów, naruszył dyrektywę unijną. Sprawa dotyczy dostaw sprzętu medycznego oraz produktów farmaceutycznych.
Interwencja komisji
Orzeczenie TS UE to efekt skargi Komisji Europejskiej z 19 grudnia 2013 r. Wcześniej Komisja wzywała Polskę do usunięcia uchybienia. Zarzuciła nam stosowanie, z naruszeniem dyrektywy 112, obniżonej stawki VAT do dostaw produktów farmaceutycznych i sprzętu medycznego, ujętych w niektórych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W jej ocenie te produkty nie mieszczą się w zakresie załącznika III dyrektywy, przewidującego zastosowanie obniżonych stawek. Ich dostawy powinny podlegać podstawowej stawce VAT.
Początkowo władze polskie odpowiedziały, że dokonują przeglądu przepisów i zaplanowana jest ich zmiana. To jednak nie zadowoliło Komisji. Uznając, że żadna ze zmian nie obejmowała przepisów wskazanych w wezwaniu do usunięcia uchybienia, w stycznia 2013 r. skierowała do Polski uzasadnioną opinię. A ponieważ odpowiedź na nią nie satysfakcjonowała UE, sprawa trafiła na wokandę Trybunału Sprawiedliwości.
Polska przekonywała, że prawo unijne zezwala na stosowanie obniżonej stawki VAT do dostaw towarów niewchodzących w zakres załącznika III do dyrektywy 112 ze względów społecznych. Utrzymanie jej do dostaw produktów związanych z ochroną zdrowia jest bowiem istotne dla rozwoju gospodarczego kraju.
Komisji udało się przekonać Trybunał do swoich racji, ale częściowo. W ocenie TS UE, nie wykazała m.in, że kategorie towarów objęte pozycjami 83, 86, 87 i 105 w załączniku nr 3 do polskiej ustawy mogą wykraczać poza ramy dyrektywy.
Zakres naruszeń
Za zasadną Trybunał w Luksemburgu uznał jednak skargę w zakresie dotyczącym poz. 82, 92 i 103 w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Jego zdaniem, Polska częściowo naruszyła prawo UE. Chodzi o te sytuacje, gdy obniżony VAT zastosowano do dostaw sprzętu medycznego, pomocniczego oraz pozostałych urządzeń, które nie są przeznaczone wyłącznie do użytku osobistego przez osoby niepełnosprawne lub które nie są zwykle przeznaczone do łagodzenia skutków lub leczenia niepełnosprawności. Tak samo jest, gdy preferencję zastosowano do produktów, które nie są produktami farmaceutycznymi zwykle stosowanymi dla ochrony zdrowia, zapobiegania chorobom oraz do celów medycznych i weterynaryjnych lub produktami używanymi do celów antykoncepcyjnych oraz higieny osobistej.
Polska będzie musiała doprecyzować przepisy tak, by tylko wymienione kategorie towarów były objęte stawką obniżoną.
sygnatura akt: C-678/13