- Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. W lutym 2013 r. oddała do kasacji samochód. Nabywca wystawił spółce formularz przyjęcia odpadów metali, w którym określony jest kod odpadu 160104 – zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy. Wystawił także zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu. Czy w tej sytuacji, dla celów VAT, spółka może zastosować do takiego nienadającego się do użytkowania pojazdu „odwrotne obciążenie"? –

pyta czytelnik.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, wraki samochodów, czyli zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy, nie mogą być potraktowane dla celów VAT jako złom.

Nie ma ich w załączniku

Wynika to stąd, że takie pojazdy, czyli przeznaczone do kasacji, nie występują wśród ośmiu kategorii odpadów, objętych załącznikiem nr 11 do ustawy o VAT i opisanych nazwą oraz szczegółowymi kodami statystycznymi. W szczególności nie występują wśród pięciu pozycji tego wykazu obejmujących sam złom.

Nie ma bowiem wśród tych pięciu kategorii złomu „Wraków przeznaczonych do złomowania" sklasyfikowanych w PKWiU 38.11.49. Należy bowiem podkreślić, że tylko i wyłącznie do sprzedaży złomu z tego właśnie wykazu obowiązuje „odwrotne obciążenie", czyli procedura szczególna gdy VAT - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT – rozlicza sam nabywca tego złomu, a nie jego sprzedawca.

Specjalne rozwiązanie jest wyłączone

Skoro zatem oddanie do kasacji samochodu, czyli dostawa wraku pojazdu przeznaczonego do złomowania, nie jest objęta wykazem nr 11 do ustawy o VAT, to w konsekwencji nie jest również objęta specjalną procedurą opodatkowania tym podatkiem. Ta specjalna procedura polega na tym, że VAT z urzędem skarbowym musi rozliczyć nie sprzedawca tego oddanego do kasacji samochodu, lecz jego nabywca. Oznacza to, że na oddanie do kasacji samochodu musi być bezwzględnie zastosowana przez sprzedawcę tego samochodu stawka VAT w wysokości 23 proc., a nie procedura „odwrotnego obciążenia".

Fiskus potwierdza

Potwierdzają to w swoich interpretacjach organy podatkowe. W interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 18 września 2012 r. (IBPP2/ 443-592/12/AB) czytamy: „Rozstrzygając kwestię opodatkowania sprzedaży zlikwidowanych wagonów tramwajowych, dla których wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 38.11.49.0 »Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające«, należy przede wszystkim stwierdzić, iż towary klasyfikowane do wskazanego wyżej grupowania PKWiU nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, a zatem do towarów tych nie znajduje zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

W tej sytuacji, dokonując sprzedaży przedmiotowych towarów, wnioskodawca winien opodatkować tę czynność na zasadach ogólnych, przewidzianych przepisami o podatku od towarów i usług. Dla opodatkowania ww. transakcji istotnym jest ustalenie, czy zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dający możliwość zwolnienia z opodatkowania dostawy towarów używanych.

Z przepisu tego wynika, iż aby można było zastosować zwolnienie z podatku, przedmiotem sprzedaży musi być towar używany (tj. ruchomość, której okres używania przez podatnika dokonującego jej dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel), przy czym dokonującemu dostawy nie mogło przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem sprzedaży dokonanej przez wnioskodawcę nie są wagony, a to co z nich pozostało. Wnioskodawca wskazał przy tym klasyfikację PKWiU 38.11.49.0, tj. »Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające«.

W tym stanie rzeczy nie można przyjąć, że wraki ww. wagonów tramwajowych były przez wnioskodawcę używane w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Prowadzi to do wniosku, iż w odniesieniu do przedmiotowych zlikwidowanych wagonów tramwajowych (wraków) nie są spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie sprzedaż ww. zlikwidowanych wagonów tramwajowych dla których Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 38.11.49.0, podlega opodatkowaniu 23 proc. stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT".

—Elżbieta Rogala niezależny ekspert i wykładowca VAT, www.elzbietarogala.pl