[i][b]Rozmowa z Kariną Furga-Dąbrowską, doradcą podatkowym, partnerem w kancelarii Salans[/b] [/i]

[b]Rz: Ceny urzędowe na leki są cenami brutto, czyli uwzględniają VAT?[/b]

[b]Karina Furga-Dąbrowska:[/b] Tak. Są to ceny maksymalne, jakie może stosować przedsiębiorca sprzedający leki i wyroby medyczne refundowane. W wykazach przygotowywanych przez

Ministerstwo Zdrowia są odrębnie ustalone ceny urzędowe hurtowe, stosowane przez ostatni podmiot w łańcuchu hurtowym, i ceny urzędowe detaliczne, stosowane przez apteki.

[b]Jakie konsekwencje będzie miała podwyżka stawki VAT dla branży?[/b]

Ministerstwo Zdrowia nie planuje nowych wykazów cen urzędowych, a jednocześnie – zgodnie z ustawą o cenach – nie ma prawa dyskrecjonalnie i bez zastosowania odpowiednich procedur, a w efekcie zmiany przepisów, obniżyć pozostałych elementów ceny urzędowej, tj. wskazanej we wniosku cenowym ceny zbytu i ustawowo określonej sztywnej marży.

Z tego wynika, że ceny urzędowe brutto wynikające z wykazów, które wejdą w życie 16 grudnia 2010 r., będą po 1 stycznia 2011 r. skalkulowane nieprawidłowo. Przedsiębiorcy prowadzący obrót lekami i materiałami medycznymi stosujący ceny urzędowe będą zobowiązani wykazywać na fakturach sprzedaży stawkę VAT wynikającą z aktualnych przepisów, czyli 8 proc. W konsekwencji, zobowiązani do stosowania jako maksymalnej ceny brutto z wykazów, będą musieli odpowiednio zaniżać swoją cenę netto. Taki zabieg doprowadzi nie tylko do niezgodności stosowanych w praktyce cen z ustawą o cenach, ale również do przeniesienia faktycznego ciężaru wzrostu stawki VAT z konsumenta na przedsiębiorcę, co jest niezgodne z podstawowymi zasadami systemu VAT. Tymczasem to konsument powinien ponosić ciężar ekonomiczny tego podatku. Sytuacja odwrotna, z jaką będziemy mieli do czynienia po 1 stycznia 2011 r., zaprzecza fundamentalnej zasadzie VAT, czyli jego neutralności.

[b]Czy niezgodność wykazów z procedurą przewidzianą w ustawie o cenach to wystarczający powód do tego, aby przedsiębiorcy kwestionowali wykaz?[/b]

To otwiera drogę do kwestionowania takich wykazów (tzn. rozporządzenia), jeżeli nie zostaną zmienione po 1 stycznia 2011 r. Sposobem na uniknięcie tej sytuacji mogłoby być odpowiednie zmodyfikowanie projektu rozporządzenia już teraz, tak aby po 1 stycznia 2011 r. przewidywało ono automatyczny wzrost cen urzędowych odzwierciedlający zmianę stawki VAT. Przedsiębiorcy mogą mieć tylko nadzieję, że Ministerstwo Zdrowia w końcu zaakceptuje ten pogląd i odpowiednio zmieni projekt rozporządzenia bądź też wyda nowe, które wejdzie w życie wraz ze zmianą stawki VAT. Zapobiegnie w ten sposób wielu sporom z przedstawicielami branży farmaceutycznej.

[b]Czy problemy z wykazem i VAT mogą sprawić, że zagraniczne leki znikną z polskich aptek?[/b]

Nie przypuszczam, aby taka sytuacja nastąpiła, ale wykluczyć tego nie można. Może się zdarzyć, że jakiś mniejszy producent zdecyduje się na taki krok. Niezależnie od tego Polska na pewno nie zyska dobrego wizerunku wśród firm zagranicznych, jeśli rzeczywiście obciążymy kosztami podwyżki VAT producentów czy importerów leków.

[i]rozmawiała Grażyna J. Leśniak[/i]