Na podstawie rozporządzenia nowe zasady poboru podatku u źródła są wyłączone bezterminowo w odniesieniu do wypłat:

- należności z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego;

Czytaj też:

Ocena substancji biznesowej odbiorcy należności budzi wątpliwości

Ministerstwo Finansów wydało ostrzeżenia

- z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej (z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych);

- uzyskanych przez nierezydentów należności z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa/BGK i oferowanych na rynkach zagranicznych (konieczne jest spełnienie pewnych warunków).

W stosunku do wszystkich innych wypłat należności, czyli m.in. dywidend, odsetek, innych należności licencyjnych, niektórych opłat za usługi niematerialne, obowiązek poboru podatku u źródła według nowych zasad w odniesienia do nadwyżki powyżej 2 mln zł został odroczony do 30 czerwca 2019 r.

Warunkiem skorzystania z preferencji ustanowionych w rozporządzeniu jest istnienie pomiędzy Polską a krajem siedziby (zarządu) podatnika umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowych.

Rozporządzenie odnosi się jedynie do momentu, w którym należy rozpocząć pobór podatku według nowych zasad po przekroczeniu progu 2 mln zł. Nie zmienia ono natomiast zasad w zakresie innych przepisów, które weszły w życie z początkiem roku. Polscy płatnicy już od 1 stycznia 2019 r. mają więc obowiązek dochowania należytej staranności przy weryfikacji warunków stosowania preferencyjnej stawki podatku u źródła oraz nowej definicji rzeczywistego właściciela.

Podsumowując powyższe, należy podkreślić, że w 2019 r. elementem, który z pewnością pochłonie po stronie płatnika (we współpracy z podatnikiem) znacznie więcej czasu i uwagi, będzie dokonanie analizy substancji biznesowej zagranicznego podatnika, które jak wskazano jest niejednokrotnie zadaniem trudnym i wieloaspektowym.

—Wojciech Majkowski jest doradcą podatkowym, dyrektorem w zespole ds. CIT w KPMG w Polsce

—Iwona Krzemińska jest doradcą podatkowym w zespole ds. podatku dochodowego od osób prawnych w KPMG w Polsce

podstawa prawna: ustawa z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2018 r. poz. 2193)

podstawa prawna: art. 4a pkt 29 i art. 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1036 ze zm.)

podstawa prawna: art. 5a pkt 33d i art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1509 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra finansów z 31 grudnia 2018 r. w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2018 r. poz. 2545)