Możliwość stosowania stawki 0 proc. do dostaw sprzętu komputerowego przewiduje art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Zgodnie z nim stawka ta ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego dokonywanych dla:

- placówek oświatowych, oraz

- organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych, a celem przekazania jest dalsze ich przekazanie placówkom oświatowym.

Nie każda jednak dostawa sprzętu komputerowego na rzecz wymienionych jednostek korzysta ze stawki 0 proc. Dotyczy ona wyłącznie dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

[srodtytul]Papiery do urzędu[/srodtytul]

Aby móc zastosować preferencyjną stawkę istotne jest również posiadanie przez dokonującego dostawy odpowiednich dokumentów, których kopie, zgodnie z art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, podatnik dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać właściwemu urzędowi skarbowemu (tj. urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla podatnika dokonującego dostawy sprzętu komputerowego naczelnik urzędu skarbowego). Zwrócić należy uwagę, że przepisy nie wskazują terminu, w którym należy dopełnić tego obowiązku. Moim zdaniem powinno to nastąpić najpóźniej w momencie złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za miesiąc/kwartał, w którym dana dostawa sprzętu komputerowego zostanie wykazana (przy czym jednak jest to obowiązek pozbawiony sankcji, w szczególności naruszenie terminu dostarczenia dokumentów nie skutkuje utratą prawa do zastosowania stawki 0 proc. do dostawy sprzętu komputerowego).

[srodtytul]O przywileju decyduje rodzaj sprzętu[/srodtytul]

Nie każdy rodzaj sprzętu komputerowego może korzystać ze stawki 0 proc. Dotyczy ona wyłącznie dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, a więc dostaw:

- jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerów stacjonarnych,

- drukarek,

- skanerów,

- urządzeń komputerowych do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

- urządzeń do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratorów i switchów sieciowych, routerów i modemów).

Treść załącznika nie pozwala na zastosowanie stawki 0 proc. do dostawy poszczególnych części komputerowych (innych niż wymienione wcześniej), które mogą stanowić część jednostek centralnych (np. pamięci RAM, procesorów czy napędów DVD). Dostawa takich części opodatkowana jest zawsze stawką podstawową 22 proc. Aby możliwe było zastosowanie stawki 0 proc., części te muszą stanowić element dostarczanej jednostki centralnej komputera lub zestawu komputerowego.

Takie brzmienie przepisów powoduje, że ze stawki 0 proc. nie korzystają, między innymi, dostawy:

- notebooków i netbooków; notebooki ani netbooki nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, a wiec nie jest możliwe uznanie ich za sprzęt komputerowy, którego dostawa może być opodatkowana stawką 0 proc. (w szczególności notebook nie może być, moim zdaniem, uznany za jednostkę centralną komputera); mogłyby one być ewentualnie uznane za zestawy komputerowe, lecz w tym przypadku ustawodawca wprost wskazał, że chodzi o zestawy komputerów stacjonarnych [b](podobnie stwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 19 września 2008 r., IBPP1/443-1170/08/MS),[/b]

- urządzeń wielofunkcyjnych (zob. [b]przykładowo pismo Urzędu Skarbowego w Płocku z 15 września 2005 r.,1419/UPO-443-88/05/RS[/b]),

- oprogramowania komputerowego (chyba że chodzi o oprogramowanie systemowe kupowane razem z zestawami komputerowymi),

- projektorów; nie są one bowiem monitorami w potocznym rozumieniu tego pojęcia, a na gruncie stosowanego dla celów podatkowych PKWIU z 1997 r. projektory są zaliczane do urządzeń oraz instrumentów medycznych, precyzyjnych i optycznych, zegarów i zegarków (PKWiU 33), a monitory – do maszyn biurowych i komputerów (PKWiU 30).

[srodtytul]Dom dziecka i schronisko [/srodtytul]

Placówki oświatowe wymienia art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Są to:

- szkoły publiczne i niepubliczne,

- przedszkola publiczne i niepubliczne,

- szkoły wyższe (również niepubliczne – zob. [b]interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 24 grudnia 2008 r., IBPP1/443-1542/08/EA)[/b],

- placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Do placówek oświatowo-wychowawczych zalicza się, między innymi, domy dziecka (w tym rodzinne domy dziecka), pogotowia opiekuńcze, świetlice środowiskowe, świetlice profilaktyczne i profilaktyczno-wychowawcze, świetlice socjoterapeutyczne, świetlice integracyjne, ośrodki pomocy dziecku i rodzinie, środowiskowe ogniska wychowawcze, ogniska terapeutyczne.

Kwestią sporną jest czy do placówek opiekuńczo-wychowawczych zaliczają się również placówki oświatowo-wychowawcze, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty (np. szkolne schroniska młodzieżowe czy bursy szkolne). Wydaje się, że tak. Jak czytamy w [b]postanowieniu Urzędu Skarbowego w Radomsku z 30 czerwca 2005 r. (USIII/443-24/1/05)[/b]: „brak definicji placówki opiekuńczo-wychowawczej (…) powoduje konieczność posiłkowania się wykładnią językową”. Zgodnie z definicją zawartą w „Małym słowniku języka polskiego” pod redakcją Stanisława Skorupki, Haliny Auderskiej i Zofii Łempickiej, „opiekuńczy” to roztaczający, sprawujący nad kimś, nad czymś opiekę, skłonny do opiekowania się, troskliwy, natomiast „wychowawczy” – dotyczący wychowania; kształtujący charakter młodzieży.

Uwzględniając przedstawioną powyżej argumentację łączącą wykładnię językową z definicjami pojęć zawartymi w ustawie o systemie oświaty, stwierdzić należy, iż zarówno bursa szkolna, jak i szkolne schronisko młodzieżowe są jednostkami, do których stosuje się pojęcie „placówki opiekuńczo-wychowawcze" zawarte w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT”.

[srodtytul]Wymagane dokumenty[/srodtytul]

Warunkiem umożliwiającym zastosowanie stawki 0 proc. do dostawy sprzętu komputerowego jest posiadanie dokumentów wymienionych w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Są to:

- zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową – w przypadku dostawy na rzecz placówki oświatowej,

- kopia umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadanie stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową – w przypadku dostawy na rzecz organizacji humanitarnej, charytatywnej lub edukacyjnej.

W praktyce zdarza się czasem, że na dzień zamówienia podatnik dokonujący dostawy sprzętu komputerowego nie dysponuje wymaganymi przez przepisy dokumentami (w szczególności chodzi o potwierdzenie zamówienia przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową). W takim przypadku należy zastosować do dostawy sprzętu komputerowego stawkę podstawową 22 proc., a następnie (po uzyskaniu wymaganych dokumentów) skorygować ją do stawki 0 proc. Stanowisko takie zajmują również organy podatkowe.

Tytułem przykładu wskazać można[b] postanowienie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 14 grudnia 2005 r. (PP/443-98/05)[/b], w którym czytamy, że „dokonując w dniu 2 września 2005 roku dostawy sprzętu komputerowego, nie posiadając przy tym wszystkich dokumentów potwierdzających, że towar jest przeznaczony dla placówki oświatowej – spółka prawidłowo zastosowała stawkę podatku w wysokości 22 proc. Natomiast otrzymanie zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową – tym samym spełnienie warunku określonego w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT uprawnia podatnika do zastosowania do przedmiotowej dostawy stawki podatku w wysokości 0 proc. W takiej sytuacji właściwym dokumentem korygującym stawkę podatku jest FAKTURA VAT KOREKTA”.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Wykazy placówek opiekuńczo-wychowawczych znaleźć można na stronach internetowych poszczególnych urzędów wojewódzkich, starostw powiatowych oraz urzędów miast i gmin.[/ramka]

[ramka][b]Przyda się potwierdzenie od kuratora[/b]

Stosowanie stawki 0 proc. na dostawy sprzętu komputerowego uzależnione jest, między innymi, od posiadania zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Takim organem nadzorującym jest przede wszystkim kurator. Od zasady tej istnieje kilka wyjątków dotyczących sprofilowanych placówek oświatowych. I tak w przypadku:

- placówek oświatowych o profilu artystycznym organem nadzorującym jest minister kultury i dziedzictwa narodowego,

- placówek o profilu rolnym organem nadzorującym jest minister rolnictwa i rozwoju wsi,

- placówek o profilu leśnym organem nadzorującym jest minister środowiska.[/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym [/i]