Aby jednak tak się stało, konieczne jest spełnienie ściśle określonych warunków.

Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach. Ich stanowisko jest rygorystyczne i nie pozwala na żadne odstępstwa.

Podatnik nie ma też co szukać pomocy w przepisach unijnych, w tym VI dyrektywy czy obecnie dyrektywy 112. Preferencyjna stawka zastosowana w przepisach krajowych jest bowiem niezgodna z tymi regulacjami.

[srodtytul]Możliwe są preferencje...[/srodtytul]

Art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT mówi, że stawkę podatku 0 proc. stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

- dla placówek oświatowych,

- dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym.Przez placówki oświatowe ustawa rozumie szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9).

[srodtytul]...ale trzeba spełnić warunki [/srodtytul]

Przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych podatnik może zastosować stawkę VAT 0 proc., jeśli ma stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. W przypadku organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych dostawca musi mieć kopię umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Mimo że ustawodawca nie określił terminu, w jakim dokumenty te mają być przekazane, warto zrobić to niezwłocznie po ich skompletowaniu, nie później niż wraz z rozliczeniem VAT-7, w którym wykazano te dostawy (by uniknąć ewentualnych sporów z organami podatkowymi). Z przepisów nie wynika natomiast, by dokumenty te musiały być przekazane przed dostawą.

[srodtytul]Gdy pośredniczy samorząd, są problemy [/srodtytul]

Często nabywcą sprzętu komputerowego przeznaczonego dla placówek oświatowych są samorządy. Przetargi organizowane są przez urzędy gminy, miasta czy starostwa powiatowe. W takich wypadkach organy podatkowe twierdzą, że dostawę trzeba opodatkować stawką VAT 22 proc.

W [b]interpretacji Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 14 listopada 2006 r. (ZP/443-189/06)[/b] czytamy:

„przekazanie przez spółkę sprzętu komputerowego dla publicznej szkoły podstawowej (...) zostało udokumentowane fakturą VAT, w której jako nabywcę wskazano urząd gminy i miasta (...) Nie zostały spełnione przesłanki wynikające z (...) art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) i ust. 14 pkt 1 ustawy, bowiem warunkiem do zastosowania stawki podatku w wysokości 0 proc. jest dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. W przepisach tych ustawodawca nie wymienił innych podmiotów, na rzecz których dostawa towarów podlegałaby preferencyjnemu opodatkowaniu. Zatem należy stwierdzić, że składającym zamówienie na dostawę sprzętu komputerowego i stroną transakcji wymienioną na dokumencie ją potwierdzającym (faktura VAT) winien być podmiot tam wymieniony, czyli placówka oświatowa”.

Takie same wnioski wynikają z [b]interpretacji Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie z 13 marca 2006 r. (PP/443-18/06) oraz Izby Skarbowej w Olsztynie z 10 lipca 2006 r. (PP/E/4227-4/06)[/b]. W pierwszym wypadku nabywcą sprzętu był powiat, w drugim gmina. W obu jednak organy podatkowe odmówiły prawa do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0 proc.

Pamiętajmy zatem, by dokładnie przygotować takie przedsięwzięcia. Aby bowiem skorzystać ze stawki 0 proc., to placówka oświatowa musi być nabywcą sprzętu komputerowego. Na nią właśnie musi być wystawiona przez dostawcę faktura. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by na mocy odpowiednich porozumień między samorządem i placówką oświatową płatnikiem był samorząd.

[srodtytul]Niekoniecznie dla uczniów[/srodtytul]

Sprzęt komputerowy będący przedmiotem dostawy dla placówki oświatowej nie musi być przeznaczony do celów edukacyjnych czy dydaktycznych. Może być wykorzystany na potrzeby administracyjne lub księgowe placówki (choć wydaje się, że nie taki był cel przepisu).

Potwierdził to [b]Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku w interpretacji z 17 stycznia 2006 r. (PZ/415-156/05)[/b]. Czytamy w niej:

„z treści (...) przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0 proc. może być stosowana tylko w stosunku do sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 i tylko do dostaw dla podmiotów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy (przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13 – 15 art. 83 ustawy). W przepisach tych nie zostało natomiast określone kryterium celowościowe. Nie ma więc znaczenia, do jakich celów: np. administracyjnych, naukowo-badawczych czy dydaktycznych dostarczony sprzęt ma zostać wykorzystany, aby dostawca miał prawo do stosowania stawki podatku 0 proc.”.

[srodtytul]Tylko niektóre towary[/srodtytul]

Załącznik nr 8 do ustawy o VAT wymienia jako uprawnione do stosowania stawki 0 proc. następujące towary:

- jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

- drukarki,

- skanery,

- urządzenia komputerowe do pisma Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

- urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W razie zatem wyposażania szkół, przedszkoli czy innych placówek oświatowych w sprzęt komputerowy trzeba pamiętać, że ze stawki tej nie korzystają inne składniki niezbędne do stworzenia sieci komputerowej (np. kable połączeniowe, oprogramowanie użytkowe), jeśli nie stanowią podstawowego wyposażenia zestawu komputerowego lub urządzeń wymienionych w załączniku. Z preferencji nie korzystają również usługi dostawcy sprzętu niezbędne do montażu i skonfigurowania sprzętu u nabywcy (patrz. ramka niżej).

[srodtytul]MF: żadnych wątpliwości nie ma [/srodtytul]

Mimo że podatnicy zgłaszają liczne wątpliwości związane z interpretacją omawianych regulacji, zdaniem Ministerstwa Finansów nie ma rozbieżności dotyczących stawki VAT stosowanej dla dostawy sprzętu komputerowego. Wynika tak z odpowiedzi na interpelację poselską nr 6613 z 12 marca 2007 r.

Nie można zgodzić się z tym stanowiskiem, i szkoda, że minister finansów nie zdecydował się na doprecyzowanie przepisów. Jako ilustrację ewentualnych problemów praktycznych można wskazać [b]wyrok WSA w Olsztynie z 26 czerwca 2008 r. (SA/Ol 195/08)[/b]. Prześledźmy, co działo się, zanim skarga trafiła do sądu.

Najpierw urząd skarbowy zgodził się, by spółka zastosowała stawkę VAT 0 proc., mimo że podpisała z wójtem umowę, w której gmina zleciła jej wyposażenie szkół w sprzęt komputerowy (faktura na dostawę była wystawiona na gminę). Innego zdania była jednak izba skarbowa.

WSA rozstrzygając ponownie sprawę (po uwzględnieniu przez NSA skargi kasacyjnej spółki), zwrócił uwagę na wadliwość decyzji obu instancji. Sąd stwierdził, że przepisy będące przedmiotem interpretacji zawierają pojęcia nieostre, jak chociażby „stosowne zamówienie”, co wymaga przeprowadzania wykładni inną metodą niż językowa. Dlatego właśnie, zdaniem WSA, izba skarbowa nie powinna uchylać rozstrzygnięcia urzędu skarbowego, bo nie była spełniona przesłanka rażącego naruszenia prawa, właśnie ze względu na możliwość różnego interpretowania przepisów.

Trudno więc przyznać rację ministrowi finansów, który nie tylko nie zauważa nieprecyzyjności regulacji ustawowych, ale również rozbieżności w ich interpretacji.

[srodtytul]Są też inne rozwiązania[/srodtytul]

Warto przy okazji wspomnieć o innych przepisach, na podstawie których dostawa sprzętu komputerowego (jeśli nie ma możliwości zastosowania stawki 0 proc. według wspomnianych wcześniej regulacji) może być opodatkowana preferencyjną stawką (ze względu na przeznaczenie, niezależnie od tego, kto jest nabywcą).

Na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stawką 7 proc. opodatkowane są dostawy:

- urządzeń komputerowych do pisma Braille’a (dla ociemniałych) – PKWiU 30.02.16-00.10 (poz. 95 załącznika nr 3 do ustawy),

- sprzętu łączności, w skład którego wchodzą zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi i oprogramowaniem (poz. 130 załącznika nr 3 do ustawy).

Ze zwolnienia z VAT może natomiast korzystać dostawa używanego sprzętu komputerowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy (po spełnieniu wymogów ustawowych).

[ramka][b]Nie zawsze można liczyć na przywileje[/b]

„Wnioskodawca oprócz dostawy sprzętu komputerowego objętego wykazem towarów, opodatkowanych na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy (...) 0-proc. stawką podatku VAT, w celu umożliwienia zamawiającemu właściwego użytkowania dostarczonego sprzętu, jest zobowiązany do wykonania szeregu usług dodatkowych, w ramach których wykorzystuje inny niż wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT sprzęt komputerowy stanowiący składniki sieci komputerowej, a w szczególności właściwe kable połączeniowe. Ponieważ dostawa tych towarów oraz świadczenie usług w zakresie montażu sprzętu komputerowego nie są wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, bez względu na fakt, iż czynności te wykonywane są na rzecz placówek oświatowych, nie podlegają opodatkowaniu preferencyjną 0-proc. stawką podatku VAT, ale stawką podatku właściwą dla tego rodzaju towarów i usług”.

[i][b]Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce z 18 września 2006 r. (TP/443-54/06)[/b][/i]

„Nawet fakt zaliczenia tych urządzeń do tego samego grupowania PKWiU co inne urządzenia wymienione w załączniku nr 8 do ustawy pozostaje bez wpływu na wysokość opodatkowania. Z treści (...) załącznika nr 8 do ustawy o VAT wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku VAT w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi, lecz wymienił te urządzenia z nazw.

Dodatkowo (...) gdyby intencją ustawodawcy podczas określenia listy sprzętu komputerowego opodatkowanego stawką 0 proc. VAT było włączenie do tej listy np. (...) klawiatur komputerowych – zostałyby one enumeratywnie wymienione w tej liście. W związku z powyższym jeżeli przedmiotem zamówienia jest np. pojedyncza lub większa ilość klawiatur komputerowych niebędących częścią zestawu komputera stacjonarnego, brak podstaw do objęcia takiej dostawy 0-proc. stawką podatku VAT”.

[i][b]Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z 17 stycznia 2006 r. (PZ/415-156/05)[/b][/i][/ramka]