Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 19 października 2016 r. (I SA/Po 242/16).
Wnioskodawca jest spółką radiofonii publicznej działającą na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji. Wykonywanie przez nią czynności podlegających VAT, w szczególności świadczenie usług reklamowych, jest częścią realizacji jej zadań, gdyż stanowi element programu radiowego, rozpowszechnianego przez spółkę. Rozpowszechnianie audycji jest przy tym niezbędne do rozpowszechniania przekazu handlowego, który towarzyszy audycjom lub zawiera się w audycjach. W ramach swojej działalności spółka nabywa również towary lub usługi, których nie sposób przyporządkować wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT albo wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z VAT. We wniosku o interpretację spółka spytała czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. będzie miała obowiązek określania kwot podatku naliczonego do odliczenia zgodnie ze „sposobem określenia proporcji", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. W ocenie spółki, przepis ten nie będzie miał zastosowania dla określania kwot odliczanego przez nią podatku naliczonego.