Zamierzam otworzyć działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych i wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Czy muszę prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, bądź inne ewidencje? – pyta czytelnik.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 24a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe. Obowiązek prowadzenia księgi nie dotyczy jednak osób, które opłacają podatek dochodowy w formach zryczałtowanych (art. 24a ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT).

Zryczałtowane formy opodatkowania podatkiem dochodowym reguluje ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (DzU nr 144, poz. 930 ze zm.). Jedną z takich form jest ryczałt ewidencjonowany, którym mogą być objęte roboty budowlane. Oznacza to, że osoby prowadzące działalność gospodarczą w formie ryczałtu ewidencjonowanego nie mają obowiązku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Brak obowiązku prowadzenia ksiąg (w tym podatkowej księgi przychodów i rozchodów) potwierdzają przepisy ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Stosownie do art. 5 tej ustawy, podatnicy opodatkowani na określonych w niej zasadach nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg, chyba że jej przepisy stanowią inaczej.

Podatnicy opłacający ryczałt ewidencjonowany nie mają zatem obowiązku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów ani ksiąg rachunkowych.

Reklama
Reklama

Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinni jednak prowadzić:

- ewidencję przychodu,

- wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i pranych,

- ewidencję wyposażenia,

- karty przychodów (jeżeli zatrudniają pracowników).

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy