Osoba prowadząca działalność gospodarczą, będąca podatnikiem VAT, w danych do faktury wskazała sprzedawcy swój NIP, który został jednak błędnie przez niego zinterpretowany jako numer PESEL. W konsekwencji, sprzedawca zarejestrował transakcję na kasie fiskalnej oraz wystawił faktury dokumentujące otrzymane zaliczki bez NIP. Po pewnym czasie nabywca został poinformowany przez obsługujące go biuro rachunkowe, że faktury zaliczkowe zostały błędnie wystawione.
Kupujący zwrócił się do organu interpretacyjnego o potwierdzenie, że w takiej sytuacji sprzedający powinien dokonać korekty paragonów fiskalnych i wystawionych do nich faktur, a następnie wystawić nową fakturę, zawierającą NIP nabywcy bez ponownego ujmowania transakcji na kasie fiskalnej. Zdaniem kupującego, błędne uznanie NIP za PESEL powinno być uznane za oczywistą pomyłkę w ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej. Ponieważ wystawione faktury odnosiły się do sprzedaży udokumentowanej paragonem fiskalnym bez NIP, nie można ich uzupełnić o ten numer w drodze korekty, trzeba natomiast wystawić nową fakturę.