Jedynym operatorem publicznym zobligowanym ustawowo do świadczenia powszechnych usług pocztowych jest Poczta Polska i to ona korzysta ze zwolnienia z VAT. Potwierdził to minister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 1959.
Wystąpiła z nią posłanka zaniepokojona stosowaniem zwolnienia również do usług, które nie mają charakteru powszechnego. Poczta Polska rozszerza je na usługi indywidualnie negocjowane oraz świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych. Zdaniem posłanki takie działania nie tylko naruszają przepisy podatkowe, ale również uderzają w zasady uczciwej konkurencji na rynku.
Minister finansów przypomniał, że od 1 stycznia 2011 r. zwolnione z VAT są usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z nimi związana, wykonywana przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Polskie przepisy odpowiadają dyrektywie 2006/112/WE, która zwalnia z podatku świadczenie usług przez pocztę państwową i związaną z tymi usługami dostawę towarów, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.
Zgodnie z art. 46 ust. 2 prawa pocztowego obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego powierzono Poczcie Polskiej SA. Spełnia ona wymagania (np. w zakresie odpowiedniej infrastruktury) gwarantujące wykonywanie usług o określonej jakości przy dochowaniu warunków wynikających zarówno z prawa pocztowego, jak i z przepisów unijnych.
Minister finansów zapewnił jednak, że kompleksowo analizuje zakres zwolnienia usług pocztowych. Tym bardziej że z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-357/07 TNT Post UK wynika, iż preferencja nie ma zastosowania do świadczenia usług ani dostaw towarów z nimi związanych, których warunki zostały wynegocjowane indywidualnie.