To niejedyny problem. Często nie jest bowiem jasne, czy mamy do czynienia z usługą, która może być opodatkowana na preferencyjnych zasadach na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Na mocy tego przepisu 8 proc. VAT nalicza się od dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do  budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Które usługi, zdaniem fiskusa, ten przepis obejmuje?

Z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z 6 czerwca 2011 (IBPP2/443-362/ 11/BW) wynika, że montaż markiz i żaluzji pionowych (wewnętrznych) zawsze obciążony jest 23-proc. stawką.

Natomiast montaż w budynkach jednorodzinnych i w wielorodzinnych rolet okiennych zewnętrznych oraz bram garażowych opodatkowany jest 8 -proc. stawką, ale tylko w nowych (jak wyjaśniła izba, „w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego”). Jeśli następuje on w ramach remontu lub przebudowy, to zdaniem Izby Skarbowej w Katowicach jest opodatkowany 23 proc. VAT.

W odpowiedzi z 29 czerwca 2011 (IPPP3/443-602/11-2/MK) Izba Skarbowa w Warszawie uznała, że preferencyjną stawką opodatkowane jest wykonanie zabudowy tarasu bezpośrednio przylegającego do  lokalu mieszkalnego (ogrodu zimowego), znajdującego się w budynku wielomieszkaniowym.

W piśmie z 30 sierpnia 2011 (IPTPP2/443-197/11-4/IR) Izba Skarbowa w Łodzi potwierdziła, że usługa polegająca na wmurowaniu okna (dostarczanego przez usługodawcę) wraz z parapetem wewnętrznym lub zewnętrznym jest obciążona niższą stawką. Nie ma znaczenia, czy jest wykonana w ramach budowy, remontu czy modernizacji (tak samo uznała Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 30 sierpnia 2011, ILPP2/443-862/11-2/MN).

Ta sama izba skarbowa w interpretacji z 2 listopada 2011 (IPTPP1/443-621/11-2/ ALN) uznała, że 8-proc. stawkę stosuje się również do usługi montażu balustrad zewnętrznych i wewnętrznych (balkony, tarasy, klatki schodowe) z użyciem zakupionych przez usługodawcę materiałów.

Podstawową stawką trzeba natomiast obciążyć wykonanie zabudowy kuchennej i szaf wnękowych (tak m.in. minister finansów w interpretacji indywidualnej z 11 października 2011, PT8/033/20/WCX/ 11/PT-1154). Bardziej liberalne podejście zastosowała Izba Skarbowa w Katowicach w odpowiedzi z 20 maja 2011 (IBPP2/443-383/11/WN), w której uznała, że montaż centralnego odkurzacza opodatkowany jest na preferencyjnych zasadach.

Warto także zwrócić uwagę na interpretację Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 sierpnia 2011 (ILPP1/443-751/ 11-4/BD). Wynika z niej, że 23--proc. VAT obciążony jest montaż urządzeń grzewczych (kominków, pieców, systemów solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej energią słoneczną, kotłów gazowych i elektrycznych).

W piśmie tym czytamy, że „sama usługa instalacji poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie”. Takie uzasadnienie sugeruje, że gdyby usługa była świadczona w nowym budynku, to można by ją obciążyć 8 proc. VAT.

Z kolei w odpowiedzi z 16 czerwca 2011 (IPTPP2/443-58/11-5/BM) Izba Skarbowa w Łodzi uznała, że 23-proc. VAT opodatkowana jest dostawa wraz z montażem i uruchomieniem kabin saun (bez względu na to, czy dokonuje ich producent wyrobu czy podmiot niebędący producentem) oraz montaż urządzeń do saun, wanien spa i łaźni parowych. Tu uzasadnienie wskazuje, że nie są to usługi, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Fiskus raczej nie zgodzi się więc na preferencyjną stawkę nawet przy montażu sauny w nowym budynku.

Jak widać, przez rok obowiązywania przepisów w nowym brzmieniu organy podatkowe nie wykształciły jednolitej linii ich wykładni. Prawdopodobnie będzie to możliwe, dopiero gdy pojawi się orzecznictwo w tym zakresie.