Po nowelizacji ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2008, pojawiły się kontrowersje co do sposobu rozumienia art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a i 17 ustawy o VAT.

Przepisy te dotyczą usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich. Przewidują możliwość stosowania stawki zero wyłącznie do:

- usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu,

- usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym polegających na obsłudze lądowych środków transportu,

- pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich i ich ładunków.

Takie brzmienie tych przepisów jest wynikiem dokonanej przez Ministerstwo Finansów interpretacji dyrektywy i orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Potwierdza to uzasadnienie do projektu ówczesnej nowelizacji. Należy jednak stwierdzić, że warunki stosowania stawki zero zawarte w tej ustawie są zbyt rygorystyczne.

Jak rozumieć dyrektywę

Art. 148 lit. d dyrektywy 2006/112/WE zwalnia z VAT świadczenie usług na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających oraz ich ładunku, przy czym chodzi tu o jednostki pływające przeznaczone do żeglugi na pełnym morzu i przewożące odpłatnie pasażerów lub używane do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów oraz o statki ratownicze i jednostki pływające przeznaczone do rybołówstwa przybrzeżnego.

Przy jego wykładni nie można pominąć orzeczenia ETS w połączonych sprawach C-181/ 04, C-182/04 i C-183/04 (Elmeka NE). Co prawda dotyczy ono interpretacji art. 158 ust. 8 nieobowiązującej już VI dyrektywy, ale art. 148 lit. d jest jego odpowiednikiem.

Trybunał wyjaśnił, jak należy rozumieć sformułowanie, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do świadczenia usług bezpośrednio dla właściciela statku, na bezpośrednie potrzeby tego statku. W orzeczeniu tym podkreślił, że zwolnienie to nie może być stosowane dla usług świadczonych we wcześniejszych fazach obrotu.

W świetle wyroku ETS stosowanie zwolnienia z VAT nie jest uzależnione od tego, kto jest odbiorcą usługi, ale od tego, czy ta usługa jest świadczona bezpośrednio na potrzeby statku, a nie na rzecz podmiotów pośredniczących w dostawach na ten statek.

Wydaje się jednak, że polski ustawodawca na skutek tego wyroku ETS wprowadził do ustawy zbyt rygorystyczne ograniczenia stosowania stawki zero, dodając warunek, że chodzi wyłącznie o usługi świadczone na rzecz armatorów morskich.

Kryteria zwolnienia

Nowelizacja z 18 marca

łagodzi zawarte w art. 83 ust. 1 pkt 9, 9a i 17 ustawy o VAT kryteria stosowania stawki zero. Przysługuje ona do:

- usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków,

- usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków,

- pozostałych usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich,  lub do ich ładunków.

Warto podkreślić, że zdefiniowano również pojęcie usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków. Zaliczono do nich: załadunek; wyładunek; przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach, niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków.

Wskazano, że są to również usługi składowania ładunków, które są częścią załadunku, wyładunku lub przeładunku w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:

- 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,

- 60 dni dla pozostałych ładunków.

Komentuje:

Tomasz Bełdyga, radca prawny, dyrektor w KPMG:

Wchodząca w życie 1 kwietnia zmiana ustawy o VAT umożliwi stosowanie stawki zero w szerszym niż obecnie zakresie. Z pewnością poprawi to konkurencyjność polskich portów morskich.

Nowelizacja przesądza o opodatkowaniu stawką zero załadunku, rozładunku i podobnych. To istotne, bo dziś w niektórych sytuacjach organy podatkowe kwestionują możliwość stosowania tej stawki.

Jednocześnie wydaje się, że zmienione regulacje nie naruszają sposobu wykładni art. 148 lit. d dyrektywy 2006/112/WE, wynikającego z uzasadnienia wyroku ETS w sprawie Elmeka NE.

Zobacz najnowszą nowelizację ustawy VAT:

- ustawę z 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (DzU nr 64, poz. 332)

Czytaj też:

Zobacz nasz poradnik » Zmiany w VAT w 2011 r.

Zobacz też:

» Podatki i księgi » VAT i akcyza » VAT » Stawki VAT

» Podatki i księgi » VAT i akcyza » VAT » Co i jak podlega opodatkowaniu » Usługi