Są to zmiany wchodzące w życie corocznie (zmiana Nomenklatury Scalonej) jak i zmiany o charakterze ustrojowym (obowiązująca od końca ubiegłego roku nowa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6CAA8F6D79EFDF32D6EE431351A94B6D?id=328165]ustawa o Służbie Celnej[/link]).

Poniżej prezentujemy te, które naszym zdaniem mogą mieć największe znaczenie.

[srodtytul]Import obuwia nadal z cłem antydumpingowym[/srodtytul]

W grudniu 2009 r. została podjęta decyzja o przedłużeniu obowiązywania ochronnego cła antydumpingowego na import niektórych rodzajów obuwia z Chin i Wietnamu do Unii Europejskiej.

Losy tego cła, które ma ogromne znaczenie nie tylko dla producentów obuwia w UE, ale również dla wszystkich konsumentów, ważyły się niemal do ostatniej chwili. Ostateczna decyzja była zgodna z oczekiwaniami unijnych producentów, ale wbrew stanowisku firm, które produkują obuwie w Chinach i Wietnamie.

[srodtytul]Zmiana Nomenklatury Scalonej[/srodtytul]

31 października 2009 r. zostało ogłoszone rozporządzenie zmieniające załącznik I do [b]rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87[/b] w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej. Mimo że zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie są rewolucyjne, warto sprawdzić, czy stosowane przez firmę dotychczas kody CN nie zostały zmienione.

W praktyce kody CN są zwykle wprowadzone do aplikacji wspomagających tworzenie zgłoszeń celnych, a producenci tych aplikacji na bieżąco je aktualizują. Jednak aby uniknąć przykrych niespodzianek i zabezpieczyć prawidłowość zgłoszeń celnych, wskazane jest przynajmniej testowe sprawdzenie, czy nie zmieniły się kody CN dotychczas stosowane przez firmę.

[srodtytul]Nowy tryb postępowania celnego[/srodtytul]

Polski ustawodawca zdecydował się na przyjęcie zupełnie nowej ustawy o Służbie Celnej, która zaczęła obowiązywać 31 października 2009 r. Dotyczy ona głównie kwestii ustrojowych związanych z organizacją służby, uprawnieniami i statusem organów celnych.

W nowej ustawie zostały również uregulowane zasady prowadzenia kontroli celnych oraz, co jest nowym rozwiązaniem, uregulowano w niej też zasady przeprowadzania postępowania audytowego.

Ze względu na rosnącą liczbę prowadzonych przez organy celne postępowań audytowych uregulowanie zasad ich prowadzenia należy ocenić pozytywnie. Tym bardziej że termin zakończenia postępowania certyfikacyjnego od 2010 r. został skrócony z 300 dni do prawdopodobnie 120 dni z możliwością wydłużenia jedynie o 60 dni.

Sytuacja, w której przez prawie dwa lata postępowania audytowe, w wyniku których organy celne weryfikują m.in. spełnienie przez przedsiębiorcę całości lub części kryteriów przewidzianych dla upoważnionych przedsiębiorców (AEO), nie były jednoznacznie określone, powodowała niepewność co do formy oraz zasad ich przeprowadzania.

Obecne regulacje, choć o charakterze ogólnym, akcentują zasadę współpracy między przedsiębiorcą i organami celnymi.

Wyraźnie przewidziano w nich, że w razie stwierdzenia, że w określonym obszarze przedsiębiorca nie spełnia kryteriów będących przedmiotem audytu, organy celne powinny wskazać na zakres niezgodności i zalecić podjęcie działań korygujących i naprawczych.

Co więcej, jeśli przedsiębiorca zadeklaruje podjęcie tego typu działań, organy celne powinny wyznaczyć stosowny czas na ich przeprowadzenie. Zostały też zobowiązane do poinformowania przedsiębiorcy o wynikach postępowania. Przedsiębiorcy zagwarantowano również prawo do ustosunkowania się do ustaleń organów.

W zakresie nieuregulowanym w ustawie o Służbie Celnej do postępowania audytowego będą mieć odpowiednie zastosowanie przepisy ordynacji podatkowej, dotyczące postępowania podatkowego.

Minister finansów został upoważniony do uregulowania wielu szczegółowych kwestii dotyczących postępowania audytowego w rozporządzeniach wykonawczych.

Niestety, dotychczas zostały ogłoszone jedynie ich projekty.

Warto również odnotować, że w ustawie o Służbie Celnej ujednolicono zasady prowadzenia kontroli celnych i jednoznacznie wskazano, że organy celne są zobowiązane do prowadzenia analizy ryzyka, na podstawie której powinny być prowadzone kontrole celne.

[srodtytul]Ujednolicenie zwolnień celnych[/srodtytul]

Od początku 2010 r. zaczęło również obowiązywać ujednolicone wspólnotowe rozporządzenie dotyczące zwolnień celnych. Mimo że nie wprowadza istotnych zmian merytorycznych, powinno znacznie ułatwić życie importerom. Jego celem było bowiem uporządkowanie wielu dotychczasowych regulacji.

Warto również pamiętać, że Komisja Europejska prowadzi intensywne prace nad reformą wspólnotowego prawa celnego. Zaowocowały one przyjęciem w 2008 r. zmodernizowanego kodeksu celnego, a obecnie koncentrują się na stworzeniu przepisów wykonawczych do niego.

[ramka][b]Łatwiej będzie przygotować się do certyfikacji[/b]

[b]Komentuje Michał Kłosiński, doradca podatkowy, partner w firmie Deloitte[/b]

Ostatnie zmiany prawa celnego są niewątpliwie pozytywne. Zmierzają do zwiększenia przejrzystości wielu skomplikowanych regulacji celnych oraz podnoszą poziom pewności i przewidywalności postępowań prowadzonych przez organy celne.

Ma to szczególne znaczenie w zakresie certyfikacji upoważnionych przedsiębiorców (tzw. AEO) oraz weryfikacji pozwoleń na korzystanie z celnych procedur uproszczonych.

Istotne jest również skrócenie okresu, w ciągu którego powinny być finalizowane postępowania w sprawie certyfikacji AEO. Krótszy termin postępowania zasadniczo jest korzystny dla przedsiębiorców.

Jednak znaczne przyspieszenie terminu certyfikacji powoduje, że przedsiębiorcy tym bardziej powinni przystępować do niej należycie przygotowani.

Poziom tego przygotowania wpływa znacząco na możliwość sprawnego przeprowadzenia postępowania audytowego, a przy znacznie skróconym terminie może nie być wystarczająco dużo czasu na działania korygujące czy naprawcze.

Wtedy audyt może zakończyć się odmową udzielenia certyfikatu AEO. Jest to tym bardziej istotne, że systematycznie rośnie liczba przedsiębiorców dostrzegających korzyści płynące z posiadania certyfikatu AEO i wnioskujących o jego przyznanie.

Warto również zauważyć, że europejskie prawo celne ciągle znajduje się w swoistym okresie przejściowym. W związku z trwającymi pracami nad jego reformą na pewno importerzy i eksporterzy nie będą długo czekać na kolejne zmiany w przepisach. Oby były to zmiany na lepsze.[/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w firmie Deloitte[/i]

[ramka][b][link=http://www.rp.pl/temat/418988.html]Zobacz cały poradnik[/link][/b][/ramka]