Aktualizacja: 24.12.2018 06:48 Publikacja: 24.12.2018 06:20
Foto: 123RF
Duże zmiany dla zmotoryzowanych przedsiębiorców. Inaczej rozliczą wydatki na eksploatację auta, zyskają przy naliczaniu odpisów amortyzacyjnych, stracą na leasingu. Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Najwięcej firm dotknie ograniczenie w rozliczaniu kosztów eksploatacji samochodu – paliwa, remontów, mycia, wymiany opon. Teraz jest tak, że jeśli auto jest środkiem trwałym (czyli składnikiem majątku przedsiębiorstwa) albo korzystamy z niego na podstawie umowy leasingu, takie wydatki wrzucamy w koszty bez ograniczeń. Nawet gdy od czasu do czasu zdarzy się nam przejazd prywatny.
Przedsiębiorca może rozliczyć stratę z działalności z zeszłego roku już przy obliczaniu pierwszej miesięcznej bądź kwartalnej zaliczki na PIT. Nawet jeśli nie złożył jeszcze rocznego zeznania. Fiskus się na to zgadza.
Raportowanie schematów podatkowych powinno być zniesione przede wszystkim tam, gdzie ten obowiązek dubluje inne obowiązki sprawozdawcze – twierdzą eksperci.
Wzrośnie limit zwolnienia z VAT, zmniejszą się biurokratyczne obowiązki, fiskusowi nie będzie już tak łatwo wstrzymać przedawnienia podatku. Zmiany są dobre, ale większość to odgrzewane kotlety – komentują eksperci.
Minister finansów Andrzej Domański zapowiedział w poniedziałek podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT oraz wprowadzenie nowej zasady dotyczącej przedawnienia podatku.
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na środki czystości oraz napoje udostępniane w czasie spotkań ze współpracownikami. Także wtedy, gdy odbywają się u niego w mieszkaniu.
Projekty nowelizacji mających wprowadzić tzw. ślepe pozwy zostały fatalnie napisane. To jednak nie powód, by wyrzucić je do kosza. Bo sama idea jest słuszna.
Spółka może ująć w kosztach uzyskania przychodów wydatki na fundowane współpracownikom szkolenia z obcych języków.
W roku 2025 przedsiębiorcy mają prawo złożyć deklarację na podatek od nieruchomości do 31 marca po spełnieniu obowiązków wskazanych w nowelizacji. Czas na wypełnienie tego obowiązku wydłużono zatem aż o dwa miesiące.
Koszty wynikające z błędów technicznych i ludzkich, które generują dodatkowe obciążenia finansowe, nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów – w przeciwieństwie do kosztów realizacji gwarancji najniższej ceny.
• Firma w domu: czy można wrzucić w koszty np. kawę i papier toaletowy? • PIT 2024: czy będzie tam wykazana ulga na składki zdrowotne? • Fundacja rodzinna to korzyść podatkowa? Fiskus ostrzega • Problem z e-wizytą w ZUS dla posiadaczy iPhone'ów • AI Act: od 2 lutego nowy obowiązek dla przedsiębiorców • Ile dopłaty do zakupu auta elektrycznego mogą otrzymać przedsiębiorcy? • Ważne terminy na ten tydzień
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na środki czystości oraz napoje udostępniane w czasie spotkań ze współpracownikami. Także wtedy, gdy odbywają się u niego w mieszkaniu.
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa dziś kluczową rolę w wielu nowoczesnych rozwiązaniach medycznych, które wspierają diagnostykę i leczenie.
Przedsiębiorca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki na wyżywienie, leczenie i wyposażenie psów, które pilnują jego firmy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas