Reklama

Sztuka naiwna zyskuje na wartości. To jednak inwestycja dla cierpliwych

Sztuka naiwna może być dobrym tematem dla kolekcjonerów. Zarówno tych, którzy łączą ją ze sztuką współczesną, jak i tych sytuujących ją w nurcie sztuki ludowej.

Publikacja: 14.03.2025 18:28

Erwin Sówka, Moja lauba

Erwin Sówka, Moja lauba

Foto: Muzeum Śląskie w Katowicach

Tworzona przez samouków ujmuje szczerością i wrażliwością, intensywnością barw, bogactwem wyobraźni, świeżością. Nieraz nie ustępuje dziełom profesjonalnym, czego najlepszym przykładem jest malarstwo Henriego Rousseau (1844–1910), zwanego „Celnikiem”. Samouka, który budził podziw niepokojącymi scenami z dżungli, chociaż nigdy w takich miejscach nie był, ale lubił egzotyczne obrazki i wycieczki do paryskich ogrodów: botanicznego i zoologicznego. Już współcześni mu go cenili, m.in. Apollinaire, Jarry, Signac, wreszcie Picasso, któremu Rousseau miał powiedzieć: „My obaj jesteśmy największymi malarzami naszych czasów, ty w stylu egipskim, a ja nowoczesnym”. Dziś obrazy Henriego Rousseau biją rekordy aukcyjne. Najwyższą cenę uzyskały na aukcji Christie’s w Nowym Jorku w 2023 roku. Jego „Flamingi”, namalowane w 1910 roku, sprzedane zostały na niej za 43,5 miliona dolarów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Hossa rozgościła się na chińskim rynku akcji
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Mieszkanie czy mały budynek jednorodzinny. Co się bardziej opłaca?
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Przed funduszami dłużnymi kilka niezłych kwartałów
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Ród Kossaków nadal w cenie. Ile trzeba wydać na ich dzieła?
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Sentymenty warte miliardy. Czy warto inwestować w klocki Lego i Barbie?
Reklama
Reklama
Reklama