Reklama

Sztuka naiwna zyskuje na wartości. To jednak inwestycja dla cierpliwych

Sztuka naiwna może być dobrym tematem dla kolekcjonerów. Zarówno tych, którzy łączą ją ze sztuką współczesną, jak i tych sytuujących ją w nurcie sztuki ludowej.

Publikacja: 14.03.2025 18:28

Erwin Sówka, Moja lauba

Erwin Sówka, Moja lauba

Foto: Muzeum Śląskie w Katowicach

Tworzona przez samouków ujmuje szczerością i wrażliwością, intensywnością barw, bogactwem wyobraźni, świeżością. Nieraz nie ustępuje dziełom profesjonalnym, czego najlepszym przykładem jest malarstwo Henriego Rousseau (1844–1910), zwanego „Celnikiem”. Samouka, który budził podziw niepokojącymi scenami z dżungli, chociaż nigdy w takich miejscach nie był, ale lubił egzotyczne obrazki i wycieczki do paryskich ogrodów: botanicznego i zoologicznego. Już współcześni mu go cenili, m.in. Apollinaire, Jarry, Signac, wreszcie Picasso, któremu Rousseau miał powiedzieć: „My obaj jesteśmy największymi malarzami naszych czasów, ty w stylu egipskim, a ja nowoczesnym”. Dziś obrazy Henriego Rousseau biją rekordy aukcyjne. Najwyższą cenę uzyskały na aukcji Christie’s w Nowym Jorku w 2023 roku. Jego „Flamingi”, namalowane w 1910 roku, sprzedane zostały na niej za 43,5 miliona dolarów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Inwestycje w sztukę. Fenomen sukcesu Ewy Juszkiewicz
Reklama
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Ceny akcji poszybowały wysoko. Tak, jak nigdy wcześniej
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Portfel rynków wschodzących raczej się nie sprawdza. A pojedyncze kraje?
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Na pofabrycznych terenach rosną miasta kwadransowe. W co zainwestować?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Poradniki Rzeczpospolitej Ekonomia
Spółki kuszą akcjonariuszy programami lojalnościowymi. Kto i co oferuje?
Reklama
Reklama
Reklama