Możliwość realizacji wspólnych ponadnarodowych projektów stwarza program Region Morza Bałtyckiego. Ze środków programu najchętniej finansuje się projekty związane z szeroko rozumianą innowacyjnością, troską o środowisko i rozwojem zrównoważonego transportu, czyli takiego, który pozwala na przewożenie coraz większej ilości ładunków przy jednoczesnym jak najmniejszym negatywnym oddziaływaniu na środowisko.
To wszystko stwarza nieograniczone pole do manewru polskim małym i średnim firmom, przykładowo w kontekście rodzącej się elektromobilności (e-mobility), potrzeby walczenia z zanieczyszczonym powietrzem w polskich miastach, w tym poprzez większe wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, czy też rosnącej wymiany międzynarodowej i związanym z tym zapotrzebowaniem na nowe środki transportu.
Każdy innowacyjny pomysł na nowy produkt, usługę, technologię lub po prostu lepsze zaspokojenie potrzeb konsumentów lub klientów określonego rynku może liczyć na wsparcie. Wymóg jest taki, że do realizacji projektu trzeba pozyskać kilku partnerów, przy czym w przypadku programu Region Morza Bałtyckiego mogą oni pochodzić z: Danii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i północno-wschodnich regionów Niemiec oraz dodatkowo z krajów partnerskich: Norwegii, północno-zachodnich regionów Rosji (m.in. Kaliningrad) a także Białorusi.
Oprócz przedsiębiorców w projektach mogą uczestniczyć władze i instytucje publiczne, dostawcy i odbiorcy usług, ośrodki transferu technologii, agencje regionalne, stowarzyszenia osób prawnych, Europejskie Ugrupowania Współpracy Terytorialnej, instytucje doradcze, wyższe uczelnie, a także organizacje badawcze oraz organizacje pozarządowe.
W obecnym naborze otwarte są następujące priorytety i cele szczegółowe:
- potencjał dla innowacji (infrastruktura badań i innowacji, inteligentna specjalizacja, innowacje nietechnologiczne),
- efektywne gospodarowanie zasobami naturalnymi (czyste wody, energia odnawialna, efektywność energetyczna, zasobooszczędny wzrost),
- zrównoważony transport (interoperacyjność transportu, dostępność obszarów odległych i dotkniętych zmianami demograficznymi, bezpieczeństwo morskie, żegluga przyjazna dla środowiska, mobilność miejska przyjazna dla środowiska).
Zaleca się, aby budżet całego projektu zamykał się wkwocie pięciu mln euro (z dotychczasowej praktyki wynika, że jest to średnio ok. 3,5 mln euro). Ogółem na dofinansowanie najlepszych projektów zarezerwowano z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 57,5 mln euro, z czego:
- na pierwszy priorytet (innowacje) 23,3 mln euro,
- na drugi (środowisko) 18,5 mln euro,
- na trzeci (transport) 15,7 mln euro.
Aplikacje można będzie składać do 9 kwietnia przyszłego roku, przy czym warunkiem uzyskania dostępu do systemu on-line, umożliwiającego jego przygotowanie i złożenie, jest wcześniejsze skonsultowanie pomysłu na projekt ze wspólnym sekretariatem programu, najpóźniej do 15 stycznia 2018 r. Szczegółowe informacje o naborze wniosków można znaleźć na stronie www.interreg-baltic.eu.
—Michał Kołtuniak