Zmiana profilu działalności, a nawet głęboka modernizacja firmy, to ogromne wyzwanie. Na czym powinna polegać dobra usługa doradcza w takim zakresie?

Andrzej Bocheński:

Po pierwsze na audycie, który daje możliwość „wejścia" w życie firmy, poznanie strony formalnej i nieformalnej, modelu biznesowego, strategii, sytuacji finansowej, kultury organizacyjnej personelu, relacji i uwarunkowań, których nie widać na pierwszy rzut oka. Po drugie, na analizie otoczenia biznesowego firmy, dyskusji o możliwych kierunkach rozwoju lub zmian, analizie ryzyk z nimi związanych, przygotowaniu nowej strategii, przełożeniu jej na działania operacyjne i zaplanowaniu niezbędnych działań kierunkowych i wspierających. I po trzecie, na doradztwie dziedzinowym w obszarach szczególnie wrażliwych na wypracowane zmiany, z którymi przedsiębiorca nie umie sobie samodzielnie poradzić, na asyście we wdrożeniu zaplanowanych zmian i samym zarządzaniu zmianami.

Przedsiębiorca może się obawiać, że otrzyma tylko „książkowe" rozwiązania, które sam dobrze zna. Jak go przekonać, że będzie inaczej?

Nasi doradcy są praktykami, którzy prowadzili własne przedsiębiorstwa lub zarządzali różnymi podmiotami gospodarczymi. Z drugiej strony doradcy ci mają przygotowanie teoretyczne i metodyczne pozwalające zastosować zdobyte doświadczenia praktyczne w innych organizacjach gospodarczych. Nasze metody pracy doradczej wykluczają narzucanie rozwiązań teoretycznych. Proponują natomiast wspólną z klientem (przedsiębiorcą i kadrą zarządzającą) analizę przyczyn problemów, sposobów ich likwidacji czy wyznaczania kierunków rozwoju, a także przygotowanie i asystę przy wdrażaniu zmian.

A w jaki sposób zadbać o ochronę informacji, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?

Kiedy idziemy do lekarza, musimy mu opowiedzieć o całej historii choroby, również o sprawach wstydliwych czy intymnych. W przeciwnym wypadku postawiona na podstawie niepełnych danych diagnoza może być błędna, a zaordynowane leczenie wręcz szkodliwe. Podobnie jest w procesie doradczym. Błędna diagnoza postawiona na podstawie niepełnych danych może skutkować proponowaniem rozwiązań nieadekwatnych do potrzeb firmy, a wdrożenie takich rozwiązań może skutkować pogłębieniem problemów zamiast usunięciem ich przyczyn. Zatem dostęp doradcy do informacji, które mogą stanowić tajemnice przedsiębiorstwa, wydaje się niezbędny. Tak jak lekarza obowiązuje tajemnica lekarska, tak etyka pracy doradczej zobowiązuje do nieujawniania jakichkolwiek informacji o podmiocie będącym beneficjentem doradztwa. Zaufanie przedsiębiorcy wzmocnić może bilateralna umowa ?o zachowaniu tajemnicy ?i nieujawnianiu pozyskanych w procesie doradczym informacji i danych (poza tymi, które są dostępne publicznie).

—rozmawiał Michał Kołtuniak