Organizator imprezy masowej musi zapewnić bezpieczeństwo jej uczestnikom oraz porządek podczas jej trwania. Chodzi nie tylko o spełnienie wymagań określonych w przepisach prawa budowlanego, sanitarnych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej, ale też o bezpieczeństwo i porządek publiczny oraz zabezpieczenie medyczne.
Jednak ustawa nie zdejmuje całkowicie obowiązków z administracji i służb publicznych. Mówi, że w zakresie określonym w przepisach odpowiedzialność spoczywa także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, policji, straży pożarnej, służbie zdrowia, a niekiedy i innych służbach.
[srodtytul]Dopilnuj porządku[/srodtytul]
O bezpieczeństwo dba odpowiednio wyszkolona i wyposażona służba informacyjna i porządkowa, wyraźnie wyróżniająca się ubiorem. Określona jest minimalna liczebność takiej służby. Przyjmuje się przelicznik co najmniej dziesięć na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, i co najmniej jedna na każde następne 100 osób (20 proc. z tego muszą stanowić porządkowi).
Jeżeli jest to impreza o podwyższonym ryzyku, przeliczniki te wynoszą odpowiednio 15 osób służby na 200 osób i co najmniej dwie na każde następne 100 osób (w tym 50 proc. porządkowych).
[b]Wszyscy porządkowi muszą się legitymować ważną licencją pracownika ochrony[/b]. Organizator ustanawia też odpowiedzialnego za sprawy bezpieczeństwa kierującego tymi służbami. Trzeba też zapewnić pomoc medyczną, zaplecze higieniczno-sanitarne, drogi ewakuacyjne oraz pozwalające na dojazd pojazdom służb ratowniczych i policji. Służby te muszą mieć zapewnioną łączność, sprzęt ratowniczy i gaśniczy. Jeżeli jest taka potrzeba, to dodatkowo pomieszczenie dla osób kierujących zabezpieczeniem.
Uczestnikom udostępnia się regulamin obiektu lub regulamin imprezy. Z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej uzgadnia się zaś szczegółowe zasady postępowania na wypadek pożaru lub innego zagrożenia.
[b]Firma urządzająca festyn czy koncert może zawrzeć z komendantem powiatowym lub miejskim policji porozumienie o odpłatnym udziale funkcjonariuszy w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego[/b]. Opłatę ustala się, uwzględniając zasady przyznawania dodatkowego wynagrodzenia za udział w zabezpieczeniu podczas imprezy masowej zawarte w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=64F0D8F47718D4148C70C1785527F98D?id=185066]ustawie o policji[/link].
[srodtytul]Czasem z zezwoleniem...[/srodtytul]
Do zorganizowania imprezy masowej potrzebne jest zezwolenie. Jednak zanim organizator o nie wystąpi, musi zebrać plik dokumentów.
Występuje o zezwolenie nie później niż 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy. W tym celu składa w urzędzie odpowiedni wniosek.
W tym samym czasie zwraca się do komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, kierownika pogotowia ratunkowego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach.
Do wniosku organizator dołącza m.in.:
- dokumentację i informacje, czyli graficzny plan obiektu (terenu) wraz z jego opisem, zawierający m.in.:
– oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla służb ratowniczych i policji,
– oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do picia i do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,
– oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,
– informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, osób uczestniczących w imprezie i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów,
– informacje o liczbie miejsc dla uczestników, przewidywanych zagrożeniach, liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz informacyjnej,
- program i regulamin imprezy wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom,
- regulamin obiektu (terenu) wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom,
- pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej oraz służby informacyjnej,
- warunki łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy.
[b]Zezwolenie w formie decyzji administracyjnej wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Ma on obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu.[/b] Jeżeli stwierdzi, że organizator ich nie spełnia, to może przerwać koncert czy zawody sportowe.
Ponieważ do wniosku o zezwolenie trzeba dołączyć plik dokumentów, należy zarezerwować też czas na ich uzyskanie, np. w straży pożarnej, policji, inspektoracie sanitarnym czy pogotowiu ratunkowym, a niekiedy np. w Straży Granicznej.
Imprezy masowe, na które wstęp jest odpłatny, trzeba obowiązkowo ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom. Przy bezpłatnych takiego obowiązku nie ma.
[srodtytul]...a czasem bez[/srodtytul]
Nie zawsze tłum oznacza imprezę masową. Jeżeli odbywa się ona w teatrze, operze, operetce, filharmonii, kinie, muzeum, bibliotece, domu kultury czy galerii sztuki albo w placówce oświatowej (szkole, uczelni), to nie jest uznawana za masową, jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.
Również imprezy rekreacyjne oraz zawody dla dzieci i młodzieży, a także wyłącznie dla sportowców niepełnosprawnych nie są uznawane za masowe. Przepisów ustawy nie stosuje się też do imprez zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników – w obu wypadkach – jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć.
Nie są imprezami masowymi spotkania towarzyskie czy rodzinne, także religijne i społeczne (np. zjazdy związków zawodowych), nawet przekraczające odpowiednią liczbę osób. Nie są nimi też zgromadzenia (np. wiece polityczne – obowiązują wówczas przepisy o zgromadzeniach).
[ramka][b]Ważne [/b]
Za zorganizowanie imprezy masowej bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z ustalonymi warunkami albo też przeprowadzenie jej wbrew zakazowi grozi grzywna w stawkach dziennych (nie mniej niż 240 takich stawek), a nawet ograniczenie lub pozbawienie wolności od sześciu miesięcy do ośmiu lat.[/ramka]
[ramka][b]Ważne definicje[/b]
Zgodnie ze słowniczkiem do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FE6AD93BA7932F1629559625288EFE7F?id=308542]ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych[/link] imprezą masową może być impreza artystyczna, rozrywkowa lub sportowa. Decydującym wyznacznikiem jest liczba miejsc. Na świeżym powietrzu musi ich być co najmniej 1000.
W hali lub w innym budynku nie mniej niż 500. Jeżeli zaś jest to impreza sportowa, to liczba osób wynosi w hali 300, a na stadionie bądź otwartym terenie – 1000. Ostrzejsze przepisy dotyczą tzw. imprez podwyższonego ryzyka. [/ramka]
[ramka][b]Można skrócić żmudne procedury[/b]
Jeżeli imprezy masowe są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach (terenach) co najmniej dwa razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz (organizowane cyklicznie), to wójt, burmistrz, prezydent wydaje zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez masowych lub ich przeprowadzenie w ciągu roku.
Wtedy organizator przekazuje 14 dni przed planowanym terminem ich przeprowadzenia policji, straży pożarnej i pogotowiu ratunkowemu, a także inspektorowi sanitarnemu, określone w przepisach informacje. [/ramka]