[b]Jestem obywatelem polskim, ale od kilku lat mieszkam na stałe za granicą i nie mam meldunku w Polsce. Nie chcę też od razu wracać do kraju na stałe. Zamierzam natomiast rozpocząć tu działalność gospodarczą. Nie wiem jeszcze, w jakim mieście będzie siedziba mojego przedsiębiorstwa. W którym urzędzie gminy powinienem w takiej sytuacji zarejestrować firmę? [/b]
Czytelnik powinien się zdecydować, gdzie będzie prowadził działalność. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa działalności gospodarczej w stosunku do osób takich jak czytelnik – czyli m.in. dla obywateli polskich zachowujących miejsce stałego pobytu poza terytorium RP – podstawowe znaczenie ma miejsce wykonywania działalności w Polsce.
[b]Zgłosić się trzeba w gminie, w której ma być główne miejsce wykonywania tej działalności.[/b] Może to być zakład produkcyjny, usługowy albo np. sklep. Nie ma natomiast znaczenia, gdzie znajduje się siedziba firmy (biuro).
Są jednak takie rodzaje działalności, które trudno powiązać z jednym miejscem (transport, budownictwo, sieć podobnych zakładów usługowych na terenie kraju). Wtedy w praktyce przedsiębiorca wskazuje konkretną gminę i tam się rejestruje. Warto, jeśli padnie takie pytanie, potrafić powiązać miejsce wykonywania działalności z konkretną gminą (np. firma spodziewa się w niej największych zamówień). W formularzu, który wypełnia się przy zakładaniu firmy, nie ma jednak miejsca na takie informacje.
[i][b]Podstawa prawna:[/b]
- art 7a ust. 1a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=79916]prawa działalności gospodarczej (DzU z 1999 r. nr 101, poz. 1178 ze zm.)[/link]
[b]Uwaga![/b] Choć prawo działalności gospodarczej zostało już w 2004 r. zastąpione ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, to przepisy o wpisie do ewidencji nadal obowiązują – mają stracić ważność do końca czerwca 2011 r.[/i]