[b]Nie. [/b]Dokumenty rekrutacyjne powinny być gromadzone i przechowywane, a po określonym czasie niszczone. Dane z nich też mogą być tak modyfikowane, aby nie można było ustalić tożsamości osoby, której dotyczą. Termin wskazany na usuwanie może być dowolny (np. niezwłocznie, po roku), powinien jednak uwzględniać ewentualne wykorzystanie w przyszłości przetwarzanych danych zgodnie z celem, dla którego zostały zebrane.
Warto jednak pamiętać, aby zawsze te dokumenty były opatrzone klauzulą typu: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy, niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17C3A71E4B429FF8B4B955ECC9B324A4?id=166335]ustawą z 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych[/link]”, oraz podpisane przez osobę aplikującą.
Na tej podstawie administrator danych jest upoważniony do przetwarzania tych danych.
[b]Jeśli brak takiej klauzuli, wtedy te dokumenty nie mogą być przetwarzane i w tym przypadku (tylko w tym) należy je zwrócić[/b] – bez zastosowania do realizacji zadań, któremu miały służyć.
Warto pamiętać, że administrator danych jest zobowiązany zastosować takie środki techniczne i organizacyjne, które zapewnią ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną.
[i]Podstawa prawna:
– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17C3A71E4B429FF8B4B955ECC9B324A4?id=166335]ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.)[/link].[/i]