[b]Odpowiada Jolanta Zarzecka-Sawicka, radca prawny w kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz:[/b]
Zasadą jest, że warunki stosowania telepracy wprowadza się w porozumieniu zawartym przez pracodawcę z działającymi u niego związkami zawodowymi. Jeśli istnieje więcej niż jedna organizacja, porozumienie powinno być zawarte ze wszystkimi organizacjami, a w razie braku zgody pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu przepisów prawa pracy. Gdyby do zawarcia takiego porozumienia nie doszło w ciągu 30 dni od przedstawienia projektu, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie. Uwzględnia przy tym ustalenia dokonane ze związkami, nie jest jednak nimi związany.
[b]A gdy w firmie nie ma organizacji związkowych?[/b]
W takiej sytuacji również wspomniane warunki pracodawca określa w regulaminie, z tym że po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
[b]Jakie obowiązki ma pracodawca wobec telepracownika, aby pracował on w bezpiecznych i higienicznych warunkach?[/b]
Podstawowe obowiązki pracodawcy i telepracownika w zakresie BHP pozostają w zasadzie takie same, jak te ogólnie obowiązujące w dziale dziesiątym kodeksu pracy (bezpieczeństwo i higiena pracy) w przypadku tradycyjnego zatrudnienia. Stosowanie niektórych przepisów z zakresu BHP w przypadku telepracy zostało jednak wyraźnie wyłączone ze względu na świadczenie pracy w pomieszczeniach obcych pracodawcy, czyli najczęściej w mieszkaniu podwładnego.
Z tego względu wyłączony jest np. obowiązek osoby kierującej pracownikami w zakresie dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem. Pracodawca został zwolniony również z obowiązków dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w obiektach budowlanych i pomieszczeniach pracy. Ponadto, z oczywistych względów, nie musi zapewniać telepracownikom odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych ani dostarczać im niezbędnych środków ochrony osobistej. Dotyczy to także zapewniania środków do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
[b]Musi jednak zapewnić telepodwładnemu sprzęt do wykonywania czynności służbowych...[/b]
Tak. Sprzęt ten musi spełniać odpowiednie wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasady ergonomii. Do pracodawcy należy też ubezpieczenie tego sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu. W każdym przypadku musi on też zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Gdy ta osoba wykorzystuje własny sprzęt, ma jej wypłacić ustalony ekwiwalent pieniężny. Ważne jest też to, że pracodawca ma prawo przeprowadzać okresowe kontrole w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy przez telepracownika, mimo że jest to jego mieszkanie. Musi jednak wcześniej uzyskać na to jego zgodę, co oznacza, że nie może kontroli przeprowadzić bez uprzedzenia.