[b]Rz: Od dziś przedsiębiorcy rejestrujący, wyrejestrowujący, zawieszający i odwieszający działalność mogą korzystać z jednego okienka. Jak będzie wyglądać rejestrowanie się płatnika składek?[/b]

[b]Piotr Starzyk:[/b] Przede wszystkim żeby zarejestrować działalność, nie trzeba będzie przychodzić do ZUS. Osoby rejestrujące się w ewidencji działalności muszą wypełnić w gminie zintegrowany wniosek (EDG-1 wraz z załącznikami). Nie wypełniają papierowo ZUS ZFA, co dotychczas musieli robić. Gmina prześle wniosek wraz z kopią wpisu do ewidencji do nas, a my sporządzimy zgłoszenie za płatnika. Te osoby w znacznej większości mają już NIP jako osoby fizyczne, nie ma więc potrzeby wszczynać procedury jego uzyskania. Za tych, którzy nie mają NIP, gmina wystąpi do właściwego urzędu skarbowego i po jego uzyskaniu i uzupełnieniu wniosku przekaże dane do ZUS. W obu wypadkach wniosek, który do nas trafi, jest rejestrowany i rozpoczynającemu działalność zakładamy konto płatnika.

Jeśli chodzi o przedsiębiorców rejestrujących się w KRS, to muszą oni wypełnić dokument ZUS ZPA, omijając rubryki dotyczące nr KRS i daty wpisu. Te dane przekaże nam KRS, wcześniej uzyskawszy z urzędu skarbowego NIP. My uzupełnimy dane o REGON. Natomiast wspólnicy spółek mogą również złożyć zgłoszenie płatnika składek osoby fizycznej ZUS ZFA w tym sądzie.

[b]Czy wizyta w ZUS będzie zupełnie zbędna?[/b]

Przedsiębiorca ma obowiązek dokonać zgłoszeń do ubezpieczeń, w tym siebie. Może jednak to zrobić nie tylko osobiście w ZUS, ale też za pośrednictwem programu Płatnik lub przesłać zgłoszenie pocztą. Zainteresowany wypełnia ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Reklama
Reklama

[b]Każdy zatem i tak musi się zgłosić do ZUS, choćby z racji obowiązku opłacania składki zdrowotnej za siebie?[/b]

Przy pierwszorazowym zgłoszeniu tak. Te dokumenty jednak można przekazać do ZUS elektronicznie lub pocztą.

[b]A jakie będą konsekwencje ewentualnego błędu urzędnika gminy?[/b]

ZUS będzie wszczynać postępowanie wyjaśniające. Czasem wystarczy telefon do gminy. Zwłoka we wprowadzeniu do systemu w ZUS nie ma jednak znaczenia, bo zarejestrowany działa od daty powstania obowiązku opłacania składek wskazanej w dokumencie, niezależnie od tego, czy na drodze gmina – ZUS nastąpiły opóźnienia.

[b]Jaka będzie procedura przy zawieszaniu i odwieszaniu działalności?[/b]

Zainteresowany i w tym wypadku będzie się musiał zgłosić do gminy. Gmina prześle do ZUS informację o zawieszeniu. Jeśli dana osoba w okresie zawieszenia chce dobrowolnie opłacać składki emerytalne i rentowe, to musi przekazać do ZUS elektronicznie, osobiście lub pocztą odpowiednie dokumenty. Również jeżeli płatnik składek za pośrednictwem sądu rejestrowego przekaże stosowne dokumenty ubezpieczeniowe, zostaną one zewidencjonowane w systemie ZUS.

[b]Wznowienie nie będzie wymagać ponownego zgłoszenia do ubezpieczeń. Co zatem trzeba będzie zrobić?[/b]

I tym razem wystarczy pójść do gminy. Zakładamy wtedy, że dana osoba przystępuje do ubezpieczeń na zasadach sprzed zawieszenia. Jeśli więc była np. dobrowolnie ubezpieczona chorobowo, to po wznowieniu działalności nadal będzie. Można powiedzieć, że stare ubezpieczenie ożywa.

[b]A jeśli sytuacja ubezpieczeniowa zawieszającego w tym czasie się zmieniła, np. uzyskał inny tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń?[/b]

Wówczas po wznowieniu działalności płatnik składek powinien przekazać do ZUS zgłoszenie, w którym wskaże, do jakich ubezpieczeń się zgłasza.

[b]A co z korzystającymi z ulgi w składkach dla rozpoczynających działalność?[/b]

Jeśli jeszcze nie minęły 24 miesiące od rejestracji firmy, w których ulga przysługuje, to po wznowieniu nadal będzie można odprowadzać składki od preferencyjnej podstawy 30 proc. minimalnego wynagrodzenia. Po wznowieniu działalności płatnik musi składać dokumenty rozliczeniowe na dotychczasowych zasadach. Jeżeli zatem przed zawieszeniem działalności był zwolniony z comiesięcznego ich składania, to podstawą do klonowania dokumentów rozliczeniowych są te złożone za pierwszy pełny okres rozliczeniowy (miesiąc).

Jeżeli więc wznawia działalność w środku miesiąca, to składa dokumenty rozliczeniowe za miesiąc, w trakcie którego wznawia działalność, i za kolejny. Następne dokumenty będzie już tworzył za niego ZUS.