Do obu profesji nie brakuje kandydatów. Wymogi, jakie im się stawia, przede wszystkim dotyczą wykształcenia i praktyki. Nie trzeba natomiast zdawać żadnych egzaminów.
[srodtytul]Najpierw wykształcenie...[/srodtytul]
Warunki niezbędne do zdobycia licencji są wskazane w art. 182 i 187 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami[/link]. Z przepisów tych wynika, że przyszły pośrednik lub zarządca musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie może być karany za przestępstwa przeciwko: mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych oraz za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe.
Kolejne wymagania są już ściśle związane z wykształceniem. Kandydaci do tych zawodów mają obowiązek skończyć studia wyższe, a następnie podyplomowe w wypadku pośredników – pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a zarządców – zarządzania nieruchomościami.
Uwaga! Studia podyplomowe muszą spełniać minimalne wymogi programowe, które określa minister infrastruktury. Robi to w formie komunikatu, który następnie publikuje w swoim dzienniku urzędowym (jest on dostępny na stronie ministerialnej [link=http://www.mi.gov.pl/2-48241aea62a20-1360-p_1.htm]http://www.mi.gov.pl/2-48241aea62a20-1360-p_1.htm[/link]). Ostatni komunikat został opublikowany 20 czerwca 2007 r. w dzienniku urzędowym ministra budownictwa nr 3 poz. 15 (w wypadków pośredników) i poz. 17 (gdy chodzi o zarządców).
[srodtytul]... potem doświadczenie[/srodtytul]
Odpowiednie wykształcenie to połowa sukcesu, trzeba jeszcze odbyć praktyki zawodowe. Trwają one pół roku i nie krócej niż 200 godzin. Osoba zainteresowana ich odbyciem powinna zwrócić się do odpowiedniej organizacji zawodowej pośredników lub zarządców, może to być stowarzyszenie lokalne albo federacja zrzeszająca stowarzyszenia. Ich adresy łatwo znaleźć w Internecie. Organizacje udostępniają listę pośredników lub zarządców uprawnionych do prowadzenia praktyki, często same też je prowadzą.
Do jej rozpoczęcia niezbędny jest dziennik praktyk (do kupienia u organizatora praktyk). Jego wzór zawiera załącznik do [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=259979]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (DzU z 2008 r. nr 31, poz. 189)[/link].
Praktyka zaczyna się w dniu dokonania pierwszego wpisu i kończy, kiedy wprowadzi się ostatni.
W trakcie praktyki przyszli pośrednicy przygotowują opis transakcji, a zarządcy plan zarządzania. Jakość ich pracy ocenia organizator praktyki, który na jej zakończenie przeprowadza rozmowę na jej temat. W ten sposób sprawdza praktyczne przygotowanie do zawodu. Z odbytej rozmowy sporządza protokół. Nie można go zgubić, bo przepisy wymagają, żeby był załącznikiem do dziennika praktyk.
[srodtytul]Zbieranie dokumentów[/srodtytul]
Po odbyciu praktyki trzeba jeszcze skompletować dokumenty. Przesyła się je do Ministerstwa Infrastruktury. Trzeba pamiętać o jednym. Dokumenty powinny trafić do tego resortu nie później niż 40 dni przed wybranym terminem postępowania. Na swojej stronie ogłasza je minister infrastruktury. Na tej samej witrynie dostępny jest formularz wniosku o nadanie uprawnień zawodowych.
[wyimek]Opłata za postępowanie kwalifikacyjne to 400 zł[/wyimek]
Minister po sprawdzeniu kompletności przekazuje dokumenty państwowej komisji kwalifikacyjnej, która przeprowadza postępowanie. Zespół kwalifikacyjny sprawdza, czy kandydat spełnia ustawowe wymagania. Z postępowania sporządza odrębny dla każdego kandydata protokół i na tej podstawie wydaje świadectwo nadania licencji lub odmawia jej wydania.
Pamiętaj! Licencję zawodową może zdobyć tylko osoba fizyczna. Nie można uzyskać jej na firmę.
[srodtytul]Dokąd wniosek[/srodtytul]
Osoby, które dostały uprawnienia zarządcy lub pośrednika, muszą się wpisać do odpowiedniego centralnego rejestru. Prowadzi go resort infrastruktury. Dopiero z dniem wpisu uzyskuje się prawo wykonywania zawodu.
W centralnym rejestrze wpisuje się dane świeżo upieczonego zarządcy lub pośrednika, czyli numer i datę wpisu, imię i nazwisko, imiona rodziców i datę oraz miejsce urodzenia, adres zamieszkania, wykształcenie, numer PESEL, numer dokumentu tożsamości, numer uprawnień lub licencji zawodowych.
Zarządca lub pośrednik może, ale nie musi należeć do stowarzyszenia zawodowego.
Obowiązkowe jest zaś posiadanie aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Szczegóły ubezpieczenia określa [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175044]rozporządzenie ministra finansów z 21 września 2004 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości (DzU z 2004 r. nr 207, poz. 2114)[/link]. Minimalna suma gwarancyjna to równowartość 50 tys. euro.
[ramka][b]Przydatne adresy[/b]
Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości
– [link=http://www.pfozian.pl]www.pfozian.pl[/link] Polska Federacja Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości
– [link=http://www.pfszn.pl]www.pfszn.pl[/link].
Polska Federacja Zarządców Nieruchomości (skupia oprócz stowarzyszeń zarządców nieruchomości również stowarzyszenia pośredników w obrocie nieruchomościami oraz stowarzyszenia rzeczoznawców majątkowych)
– [link=http://www.pfrn.pl]www.pfrn.pl[/link]/[/ramka]
[ramka][b]Jakie dokumenty są wymagane[/b]
Do wniosku o nadanie uprawnień należy dołączyć:
- oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,
- oświadczenie, że nie było się karanym m.in. za przestępstwa: przeciwko mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, skarbowe, składanie fałszywych zeznań (nie musi być z Krajowego Rejestru Karnego, można je sporządzić samodzielnie),
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz, gdy istnieje taka potrzeba, odpis dyplomu ukończenia studiów podyplomowych,
- zaświadczenie uczelni, że ukończone studia wyższe spełniają co najmniej minimalne wymogi programowe ustalone dla studiów podyplomowych w zakresie odpowiednio pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami,
- dziennik praktyki zawodowej razem z protokołem z rozmowy z organizatorem praktyki,
- dwa zdjęcia,
- plan zarządzania nieruchomością albo opis transakcji i dowód opłaty za postępowanie.
Przepisy dopuszczają składanie kopii dokumentów, ale mają być one poświadczone notarialnie.
[/ramka]