Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, musi wybrać określenie, pod którym będzie to robił. W praktyce mówi się często, że to nazwa, ale ustawodawca określa je mianem firmy. Prawne znaczenie tego słowa różni się zatem od potocznego.
Wymogi dotyczące firmy nie są zbyt liczne ani zbyt wygórowane. Ustawodawca zostawia pole do popisu samym przedsiębiorcom. Stanowi tylko, że firma nie może wprowadzać w błąd i powinna odróżniać się od firm innych przedsiębiorców działających na tym samym rynku (art. 43[sup]3[/sup] [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link]).
To pierwsze kryterium jest w miarę jasne. Nie wolno zatem wprowadzać do firmy danych nieprawdziwych. Niedopuszczalne jest też nazwanie się w sposób mogący sugerować jakieś powiązania między tobą a jakimś innym podmiotem, które w rzeczywistości nie istnieją. Kodeks cywilny zabrania takich działań. Co więcej, jest ryzyko uznania ich za czyny nieuczciwej konkurencji. Nierzetelnemu przedsiębiorcy grozi to poważnymi finansowymi konsekwencjami.
Nieco więcej problemów jest z ustaleniem drugiego z wymienionych kryteriów. Nie do końca bowiem wiadomo, jak rozumieć pojęcie „tego samego rynku”. Ostrożni powinni przyjąć wariant pesymistyczny i unikać wszelkich podobieństw. Szczególne wymogi dotyczą poszczególnych form działalności gospodarczej. Spółki prawa handlowego muszą np. mieć w swej firmie określenie wskazujące, o jaką spółkę chodzi (jawną, z ograniczoną odpowiedzialnością itd.). Z kolei osoby fizyczne powinny w firmie umieścić swe imię i nazwisko.
Jak sprawdzić, czy nasza firma nie koliduje z innymi? Niezastąpioną pomocą służy Internet. Wystarczy wpisać wymyślone oznaczenie do jakiejś wyszukiwarki, żeby zorientować się, czy gdzieś na drugim końcu kraju nie działa już ktoś, kto nazwał się dokładnie tak samo. Oczywiście ta procedura nie daje stuprocentowej pewności, ale zmniejsza prawdopodobieństwo wpadki.
Szczególnie godnym polecenia źródłem informacji jest baza danych Krajowego Rejestru Sądowego. Wystarczy wejść na stronę [link=http://krs.cors.gov.pl]http://krs.cors.gov.pl[/link]. Baza jest nieodpłatna, czasem są tylko problemy z przedarciem się przez przeciążone łącza. Nie da ona pełnego obrazu sytuacji „na tym samym rynku”, ale ostrożnym wystarczy. Jeśli znajdą w niej firmę brzmiącą tak samo jak ta, którą sami chcieliby wykorzystać, po prostu powinni wybrać sobie inne określenie.