Zakładającym własną firmę, a zwłaszcza osobom stawiającym pierwsze kroki w biznesie, radzimy postępować tak, jak zaleca im urzędnik. Gminy w porozumieniu z lokalnymi urzędami wypracowały własne metody działania (nie wszędzie takie same) i próba, nawet słuszna, przypominania im o zasadach jednego okienka może nie tylko nie ułatwić przedsiębiorcy startu, ale nawet znacznie go opóźnić.
[b]Rozpoczynający działalność gospodarczą wypełnia zawsze:[/b]
- [b]Formularz EDG-1[/b], czyli wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Choć wypełnienie tego druku nie powinno przysparzać kłopotów, to zwracamy uwagę na kilka kwestii.
Jeśli przedsiębiorca zakłada firmę, to w rubryce 01 stawia krzyżyk w okienku 1, ponieważ dokonuje wpisu do ewidencji.
W rubryce 02 musi natomiast podać organ ewidencyjny, czyli wpisać np. że jest nim „prezydent miasta Gdyni” lub „wójt gminy Wielka Wieś”, a nie „gmina Wielka Wieś”.
Dział I jest prosty, są w nim bowiem zawarte dane identyfikacyjne wnioskodawcy. Trzeba tylko uważać, by we właściwej kolejności wpisać datę urodzenia (poczynając od roku, a kończąc na dniu urodzin).
Rozpoczynający biznes nie podaje też numeru REGON, bo go jeszcze nie ma.
Ważne, by osoby, które mieszkają gdzie indziej, niż są zameldowane, wypełniły nie tylko rubrykę 08 (miejsce zameldowania), ale i 09 – miejsce zamieszkania (wniosek o wpis składa się bowiem w miejscu zamieszkania, a nie.
Jeśli są zameldowane w miejscu zamieszkania – to pole 09 pozostawiają wolne. Więcej wątpliwości wzbudzi wypełnienie działu II. W rubryce 10 trzeba wpisać pełną nazwę firmy, która zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej musi zawierać także imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Problem może być z rubryką 11, czyli skróconą nazwą firmy – choć resort gospodarki wyjaśniał, że nie musi tam figurować nazwisko przedsiębiorcy, wiele gmin tego nie uznaje i każe je podawać. Wtedy wpis w rubrykę 10 i 11 brzmi praktycznie tak samo.
Warto się też zastanowić nad datą rozpoczęcia działalności (rubryka 12). Podanie zbyt wczesnej wiąże się z koniecznością opłacania składek na ZUS.
Jest jeszcze kilka druków, które starający się o wpis wypełniają tylko w określonych sytuacjach.
- [b]EDG-MW[/b] – Dodatkowe miejsca wykonywania działalności gospodarczej, jeśli nie mieszczą się w EDG -1. Takie druki wypełnią tylko przedsiębiorcy zakładający, zawieszający bądź zamykający większe firmy, np. gdy zamierzają prowadzić sieć sklepów czy zakładów usługowych.
- [b]EDG-RD[/b] – Wykonywana działalność gospodarcza – biznesmen wypełnia odrębny formularz, gdy zamierza prowadzić więcej niż dziesięć rodzajów działalności gospodarczej. Formularz może się okazać przydatny, jeżeli ktoś chce prowadzić firmę wielobranżową albo wybiera rodzaje działalności na wszelki wypadek.
- [b]EDG-RB[/b] – Informacja o rachunkach bankowych. W praktyce gminy nie chcą go przyjmować, ponieważ ich pracownicy nie mają uprawnień do zbierania tego typu danych. Zazwyczaj przedsiębiorcy podają ją w urzędzie skarbowym i wcale nie na formularzu EDG-RB, ale na zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP.
- [b]EDG-POPR[/b] – ten formularz służy do dokonywania korekt w razie pomyłek.