Telepracownik wykonuje pracę regularnie poza firmą z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej i za ich pomocą przekazuje ją pracodawcy. Oznacza to, że nie każdy, kto pracuje w domu, jest telepracownikiem. Z tej formy zatrudnienia może korzystać ograniczona liczba specjalistów.
Ze względu na szczególną formę [b]telepraca może być wprowadzona w firmie tylko po konsultacjach ze związkami zawodowymi,[/b] a gdy ich nie ma, to z przedstawicielami pracowników. Ich efektem musi być zawarcie porozumienia bądź podpisanie regulaminu dotyczącego warunków telepracy. Dopiero po tych formalnościach można ją wprowadzić.
[srodtytul]Nic na siłę[/srodtytul]
Telepracowników rekrutuje się z zatrudnionych w firmie na klasycznym etacie lub też z rynku. Zmiana warunków wykonywania pracy na telepracę może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić wniosek dotyczący wykonywania pracy w domu. Telepraca jest dobrowolna i nie można jej narzucić, stosując np. wypowiedzenie zmieniające. Szef może jedynie zaproponować pracę w domu.
Zabronione jest także czasowe przeniesienie do telepracy. Art. 42 § 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4C972DD15D21DDC49A87087A69EDBC80?id=76037]kodeksu pracy[/link], pozwalający pracodawcy ze względu na jego uzasadnione potrzeby przenieść pracownika na okres nieprzekraczający trzech miesięcy w roku kalendarzowym, nie ma zastosowania do telepracowników.
[srodtytul]Czas próby[/srodtytul]
Zgoda na pracę poza firmą jest poważnym wyzwaniem. Z tego powodu zarówno pracodawca, jak i zatrudniony mogą zmienić zdanie w tej kwestii. Zgodnie z art. 678 kodeksu pracy w terminie trzech miesięcy każda ze stron umowy może wystąpić z wiążącym wnioskiem o przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy. Zakład i pracownik ustalają sami termin powrotu, jednak nie może być on dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia wniosku o wycofaniu się z telepracy.
Jeśli pracownik rozmyśli się po upływie trzech miesięcy i będzie chciał pracować w siedzibie firmy, to zgodnie z przepisami pracodawca w miarę możliwości powinien jego wniosek o powrót uwzględnić. W takim wypadku przywrócenie warunków zatrudnienia z okresu sprzed podjęcia telepracy może być przeprowadzone w trybie art. 42 § 1 – 3 kodeksu pracy, czyli przez wypowiedzenie zmieniające.
[b]Osoby, które od początku zatrudniały się jako telepracownicy, nie mają żadnych możliwości zmiany swojego statusu. [/b]Mogą składać wnioski o zatrudnienie na klasycznym etacie, ale nie są one wiążące. Pozostaje im zatem wypowiedzenie.
[srodtytul]Bez dyskryminacji[/srodtytul]
Poza rodzajem i miejscem świadczenia pracy, sposobem przekazywania jej rezultatów telepracownik niczym nie różni się od zatrudnionych w siedzibie firmy. Obowiązują go wszystkie przepisy prawa pracy dotyczące wynagrodzeń, norm, urlopów itp.
Ma też prawo korzystać ze wszystkich świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i innych form działalności socjalnej oferowanej pracownikom.
Z kodeksu pracy wynika wprost, że telepracownik nie może być traktowany mniej korzystnie, jeżeli chodzi o awansowanie, dostęp do szkoleń, warunki zatrudnienia. Zabroniona jest także jakakolwiek dyskryminacja z powodu podjęcia telepracy oraz odmowy jej świadczenia.
[ramka][srodtytul]Co oznacza praca w domu[/srodtytul]
[b]Plusy[/b]
- brak codziennych dojazdów
- elastyczność czasu pracy
- praca dla niepełnosprawnych
- możliwość pogodzenia życia osobistego, np. opieki nad dzieckiem, z pracą
[b]Minusy[/b]
- nie każdy rodzaj pracy
- brak kontaktów interpersonalnych w pracy
- kłopot z przygotowaniem miejsca pracy w domu
- kontrole i wizyty pracodawcy w mieszkaniu[/ramka]
[b]Czytaj też:[/b]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,425832_Sprzet_wlasny__albo_dostarczony_.html]Sprzęt własny albo dostarczony [/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/425982,426068_Ryzyko_obciaza_pracodawce.html]Ryzyko obciąża pracodawcę[/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/425982,426067_Praca_w_domu_ogranicza_kontakty.html]Praca w domu ogranicza kontakty[/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/425982,426066_Problematyczny_przedstawiciel.html]Problematyczny przedstawiciel[/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/425982,426065_Telepracownik_moze_przebywac_na_terenie_zakladu.html]Telepracownik może przebywać na terenie zakładu[/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/425982,426064_Brak_zgody_pracownika_nie_jest_podstawa_wypowiedzenia.html]Brak zgody pracownika nie jest podstawą wypowiedzenia[/link]
- [link=http://www.rp.pl/artykul/4,425833_Wszedzie_zgodnie_z_BHP.html]Wszędzie zgodnie z BHP[/link]