Organizacyjnie i technicznie zadania Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy wykonuje rządowy portal biznes.gov.pl.
Stopniowo udostępniać on będzie online pomocne informacje i funkcje jak największej liczby spraw przedsiębiorców. Wśród ostatnio udostępnionych funkcji portalu jest usługa przygotowana we współpracy z Ministerstwem Finansów umożliwiająca uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach czy stwierdzającego stan zaległości podatkowych,
Wsparcie to przewidują przepisy ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, których część wchodzi w życie 1 lipca 2018 r.
Na czym polega pomoc?
W celu uzyskania zaświadczeń przedsiębiorca za pośrednictwem portalu wypełnia wniosek, podpisując go profilem zaufanym, podpisem elektronicznym, a urzędy skarbowe udostępniają stosowne dokumenty na koncie przedsiębiorcy na tym portalu.
PIP ma pełnić też ważną funkcję informacyjną: ma dostarczać praktycznych informacji odnośnie do przepisów dotyczących wykonywania działalności, w tym w poszczególnych branżach. Mają być one pisane jasnym językiem, co zostało wprost wskazane w ustawie (art. 62).
Dodajmy, że konsultanci Centrum Pomocy odpowiadają na pytania, wykorzystując różne kanały komunikacyjne: telefon, livechat, automatycznie przez wirtualnego urzędnika lub formularz kontaktowy. Zgodnie z ustawą PIP rozpatruje wnioski o udzielenie informacji w terminie siedmiu dni od dnia ich złożenia. Jedynie w przypadkach wymagających zasięgnięcia informacji od innych podmiotów termin ten może być przedłużony do 14 dni.
– Głównym celem PIP jest umożliwienie wykonywania, w sposób łatwy i intuicyjny, możliwie największej liczby procedur drogą elektroniczną oraz uproszczenie formalności niezbędnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej – zachwala system Mariusz Haładyj, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.
Ważną funkcją portalu ma być wskazywanie przedsiębiorcy środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między organami władzy publicznej a przedsiębiorcą oraz między przedsiębiorcami, a także w kwestii praw i obowiązków pracowników i pracodawców.
Na stronie internetowej PIP będą publikowane wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych budzących najwięcej wątpliwości w praktyce. Przedsiębiorcy będą też mogli za jego pośrednictwem zgłaszać własne propozycje usprawnień czy likwidacji konkretnych barier administracyjnych.
Zaznaczmy, że tego rodzaju doradztwo nie oznacza zastępowania przedsiębiorcy w załatwianiu jego spraw i wykonywaniu publicznych obowiązków. ©?
podstawa prawna: ustawa z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji DzU z 30 marca 2018 r., poz. 647