Na przygotowanie i złożenie aplikacji pozostało stosunkowo niewiele czasu. Aby przedstawić swoją firmę przed gronem ekspertów i potencjalnych inwestorów w trakcie tzw. sesji pitchingowych – a ściślej mieć szansę, bo wszystko zależy od jakości wniosku – aplikację należy przesłać do piątego listopada. Zebrane wnioski zostaną ocenione, a autorzy najlepszych zaproszeni na spotkanie z ekspertami, którzy będą chcieli zdobyć więcej informacji o projekcie rozwoju firmy lub jej produktów. Wreszcie najciekawsze start-upy, dające największe szanse na sukces, tj. cechujące się innowacyjnym produktem (usługą), działające w nowo odkrytej niszy, wyraźnie wyróżniające się na tle konkurencji, wezmą udział we wspomnianych sesjach z mentorami i inwestorami.

Taka jest nagroda za udział w programie, która może oczywiście przełożyć się na wymierne efekty. Z jednej strony pośrednie poprzez dobre rady i uwagi osób mających większe doświadczenie, a które mądrze wykorzystane przyczynią się do rozwoju przedsiębiorstwa, z drugiej bezpośrednie poprzez finansowe zaangażowanie anioła biznesu lub funduszu typu venture capital. A takie zaangażowanie może pozwolić na szybsze pokonanie kolejnych schodów w historii rozwoju przedsiębiorstwa i od razu pchnąć ją na wyższy poziom, do którego w przeciwnym wypadku trzeba by mozolnie się wspinać.

Istota programu

Czym zatem jest Cross EUWBA i do kogo adresowany jest ten program? Jego głównym celem jest ułatwienie finansowania kobiecych start-upów przez kobiety-anioły biznesu (WBA) i wkład w tworzenie trwałej podstawy prywatnych inwestycji w Europie. Projekt Cross European Union Women Business Angels dąży tym samym do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:

- zwiększenia liczby WBA w Europie, w szczególności w krajach o niskim wskaźniku uczestnictwa, dzięki lepszemu zrozumieniu czynników sukcesu i wyzwań stojących przed kobietami, które mają stać się WBA,

- zwiększenia różnorodności WBA i liczby sektorów korzystających z inwestycji WBA,

Reklama
Reklama

- zwiększenia liczby kobiecych projektów gotowych do inwestycji,

- efektywnego dopasowania WBA i przedsiębiorczyń, również poprzez inwestycje transgraniczne.

- tworzenia sieci, budowania społeczności i wykorzystywania do promowania przyjaznego i zrównoważonego środowiska dla sieci/stowarzyszeń/klubów WBA.

W skrócie można powiedzieć, że chodzi o to, aby więcej kobiet, mających już za sobą doświadczenie w biznesie, w tym kobiet sukcesu było skłonnych podzielić się swoją wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem, a także wypracowanymi kontaktami i aby zgodziły się zostać mentorami, a czasem także inwestorami w innych kobiecych przedsięwzięciach. Tak, aby kobiety zakładające nowe firmy lub pełniące w nich role menedżerskie mogły korzystać z tych doświadczeń, a czasem także pieniędzy innych pań.

Żeński pierwiastek

Ponieważ z założenia program wpisuje się w inicjatywę kobiety dla kobiet, to i adresatem wsparcia pozostaje szczególna grupa start-upów. Aby móc aplikować, firma musi spełniać co najmniej jeden z następujących warunków, potwierdzających istnienie żeńskiego pierwiastka w projekcie:

- start-up jest założony przez kobietę,

- start-up jest zarządzany przez kobietę,

- odbiorcami produktów lub usług oferowanych przez firmę są kobiety.

Dodatkowo, ze względu na to, że program jest kierowany do stosunkowo młodych stażem firm, aplikujący muszą spełniać także następujące warunki:

- ich start-upy muszą być we wczesnej fazie projektu (prowadzenie działalności w okresie nie dłuższym niż trzy lata licząc od daty rejestracji w odpowiednim rejestrze),

- muszą mieć jasną ideę projektu i cel, który jest innowacyjny i skalowalny,

- muszą być jedynym autorem pomysłu start-upu, posiadać całość praw autorskich do start-upu, w tym prawa autorskie w zakresie własności, a także zagwarantować, że wdrażanie idei projektu nie będzie naruszać praw autorskich jakichkolwiek osób trzecich. Muszą posiadać prawa autorskie do idei start-upu przynajmniej do dnia sesji z inwestorami.

Trzy etapy

Wstępna selekcja będzie składać się z trzech etapów: po pierwsze – analizowany będzie formularz aplikacyjny przesłany w odpowiedzi na ogłoszenie o naborze start-upów, po drugie – przeprowadzona zostanie rozmowa z aplikującymi. Po trzecie – start-up zostanie oceniony przez panel ekspertów na podstawie formularza aplikacyjnego i rozmowy. Start-upy, które otrzymają najwyższą ocenę tego ostatniego gremium zostaną zaproszone na sesje z inwestorami.

Jak z tego wynika, istotne jest już samo przygotowanie wiarygodnej i rzetelnej prezentacji własnej firmy. Wypełniając formularz należy więc wykorzystać możliwości jakie daje. A jest tam miejsce na opisanie:

- celu i wizji przedsiębiorstwa,

- produktu lub usługi,

- rynku i strategii,

- innowacyjności,

- struktury właścicielskiej i sposobu zarządzania,

- historii firmy,

- danych finansowych,

- ryzyka i dokonanie oceny w tym zakresie,

- sposobów finansowania,

- sposobu dbania o ochronę własności intelektualnej.

Dane we wniosku

Rozwijając poszczególne punkty (na każdy ma się maksymalnie 2 tys. znaków) należy przedstawić, jaki jest ogólny cel i wizja rozwoju przedsiębiorstwa (gdzie ma się znajdować za kilka lat). Trzeba opisać produkt lub usługę oferowaną przez start-up lub produkt/usługę, która będzie oferowana. Przy tym należy wykazać, dlaczego istnieje zapotrzebowanie rynkowe na taki produkt, jaka jest szacowana wielkość popytu i czy proponowane rozwiązanie jest skalowalne. Następnie przedsiębiorca powinien doprecyzować rynki docelowe, podając nazwy lub kategorie głównych klientów, rozmiar rynku, źródło osiągania przychodów (odpowiedź na pytanie: za co tak naprawdę będzie płacił klient), jakość i oferowany serwis oraz wymieniając głównych konkurentów.

Nieco wróżąc – ale lepiej nie popadając w nadmierny optymizm, ponieważ może to być źle widziane - warto określić oczekiwane udziały w rynku i wielkość sprzedaży w okresie kilku następnych lat. Analiza rynku i strategia to także miejsce na pokazanie, w jaki sposób będzie wyceniony, promowany i dystrybuowany produkt (co będzie wymagało m.in. oszacowania wielkości kosztów stałych i zmiennych). Jeżeli przedsiębiorca dysponuje już konkretnymi zamówieniami, ma podpisane listy intencyjne poświadczające zainteresowanie produktem/usługą warto się nimi pochwalić.

W kolejnym kroku właścicielka lub menedżerka start-upu powinna wykazać się innowacyjnością. Chodzi o pokazanie tego, co sprawia, że produkt (usługa) jest lepszy od podobnego produktu konkurencji. Można opisać niszę, którą odkrył przedsiębiorca, a ma być ona wypełniona dzięki realizacji projektu rozwoju firmy. Charakteryzując innowację warto wskazać, czy ma ona wymiar lokalny, regionalny, krajowy, a może wręcz światowy. Kilka zdań trzeba także poświęcić na opisanie struktury właścicielskiej oraz struktury organizacyjnej i w kilku słowach przedstawić osoby odpowiedzialne za zarządzanie, finanse, marketing, rozwój produktu, jego internacjonalizację (jeśli dotyczy).

Historia i budżet

Jeżeli firma jest już formalnie zarejestrowana należy podać krótką historię jej działalności, w tym dane dotyczące źródeł finansowania. Bardzo ważne jest także przeprowadzenie oceny ryzyka. W tym miejscu nie warto udawać, że nie dostrzegamy żadnych zagrożeń lub starać się wykazać, że po prostu ich nie ma. Z punktu widzenia przyszłych mentorów, a szczególnie inwestorów ważniejsza jest ich identyfikacja i wskazanie metod radzenia sobie z nimi (eliminowania, ograniczania, przenoszenia ryzyka na inne podmioty). Pomocna w wykonaniu takiej analizy może być popularna metoda SWOT (wskazanie mocnych i słabych stron przedsięwzięcia, szans jakie daje i zagrożeń, jakie mogą wystąpić w trakcie jego realizacji).

Kolejne 2 tys. znaków wolno wykorzystać na przedstawienie budżetu projektu, tego w jaki sposób będzie on wydatkowany (uzasadnienie potrzeby) i skąd będą pozyskane środki (od kogo, na jakich warunkach, na jaki czas). W tym miejscu istotne może być zaprezentowanie zapytań ofertowych – jeżeli start-up takimi dysponuje. Wreszcie oceniających aplikację będzie interesowało to, w jaki sposób firma zamierza ochraniać własność intelektualną (przemysłową) swojego produktu/usługi (modelu prowadzenia biznesu) i/lub jakie kroki już zostały podjęte w celu uzyskania odpowiedniej ochrony.

Biznesowe uzasadnienie dla realizacji projektu

Dla wszystkich przyszłych potencjalnych inwestorów najistotniejsze jest biznesowe uzasadnienie każdego przedsięwzięcia. Anioły biznesu, fundusze seed capital lub venture capital działają dla zysku (nawet jeżeli nie zawsze udaje im się go osiągnąć – każda nowa inwestycja to ryzyko). Dlatego zanim zgłosi się projekt własnej firmy lub nowego produktu do opisanego programu warto odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

- czy występuje potrzeba, na którą odpowiada rozwiązanie start-upu,

- w jaki sposób dotychczas ta potrzeba była zaspokajana oraz czy prezentowane rozwiązanie jest w stanie przekonać klientów korzystających z dotychczasowych rozwiązań do ich zmiany,

- czy istnieją klienci, którzy są w stanie płacić za dany produkt/usługę, czy istnieje popyt na oferowane usługi/produkty,

- czy rozwiązanie jest skalowalne, czy w krótkim okresie będzie mogło być oferowane/wdrożone w kolejnych lokalizacjach/na kolejnych rynkach,

- czy zaproponowana polityka cenowa i wolumen sprzedaży pozwoli na pokrycie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego rozwoju,

- czy potencjalne fundusze WBA są wystarczające na pokrycie potrzeb start-upu,

- czy w ramach rozwiązania wykorzystana jest unikalna technologia, metoda produkcji, którą będzie można opatentować lub w inny sposób chronić prawnie.

Dla inwestorów i kobiet sukcesu

Program Cross EUWBA jest także – co wynika z celu jego działalności – skierowany do wszystkich osób, które już dokonują inwestycji w nowe, obiecujące przedsięwzięcia biznesowe, działając jako anioły biznesu i chciałyby rozwinąć działalność. Cross EUWBA daje im możliwość dotarcia do nowych start-upów, w tym specjalnie wyselekcjonowanych pod potrzeby danego inwestora (zgodnie z jego wiedzą, doświadczeniem, sektorem działalności). Anioły biznesu zainteresowane współpracą w zakresie programu więcej informacji mogą znaleźć na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl/crosseuwba).

Podobnie oferta skierowana jest do kobiet, które chciałyby zostać aniołami biznesu, w szczególności tych, które mają doświadczenia biznesowe, znają określone sektory, branże, ale do tej pory nie interesowały się działalnością inwestycyjną w innych podmiotach. WBA może im zaoferować wsparcie doradcze, szkoleniowe, mentorskie pozwalające zostać dobrym, skutecznym aniołem biznesu.