Minister infrastruktury znowelizował rozporządzenie w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach. Najkrócej mówiąc, zmiana polega na dopisaniu do wyjątków od zakazu ruchu w dni ustawowo wolne od pracy pojazdów transportujących węgiel.
W myśl nowych przepisów ograniczeniom i zakazom od 22 października nie podlegają pojazdy używane do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz drewna opałowego, pelletu i brykietu.
Czytaj więcej
Nie ma dowodów na zmowę przedsiębiorców prowadzących składy. Główną przyczyną wysokich cen i nied...
– Projektowany przepis ma na celu zniesienie zakazu ruchu w dni ustawowo wolne od pracy wymienione w przepisach obowiązującego rozporządzenia, a tym samym zapewnić większą elastyczność w transporcie tego surowca – wskazuje Ministerstwo Infrastruktury.
Mając na uwadze potrzebę dostarczenia jak największej ilości węgla i innych paliw stałych, które są głównym źródłem ogrzewania wykorzystywanym przez gospodarstwa domowe, zasadna wydaje się zmiana przepisów rozporządzenia w przedmiotowym zakresie – podkreślają autorzy rozporządzenia.
W minionym tygodniu Sejm przegłosował ustawę, która daje samorządom możliwość sprzedaży węgla.
Według nowych przepisów węgiel dystrybuowany przez samorządy będzie mógł być sprzedawany w cenie do 2 tys. zł za tonę.
Czytaj więcej
Samorządy będą miały preferencyjne ceny zakupu węgla. W zamian mają go dystrybuować.
Rządowy projekt ustawy ma wprowadzać gwarantowaną cenę nabycia węgla przez gminy na poziomie maksymalnie 1,5 tys. zł za tonę.
Gminy będą mogły to robić samodzielnie, działać w porozumieniu z innymi gminami, a dystrybucję węgla będzie można zorganizować przez spółkę komunalną lub skład węgla, z którym gmina podpisze umowę, a także przez grupy producenckie rolników, którzy posiadają wagi.
Gminy, które kupiły węgiel do sprzedaży przed wejściem w życie nowych przepisów, będą mogły wnosić o zwrot różnicy w cenie.
Jak szacuje premier Mateusz Morawiecki, koszt dla budżetu państwa wyniesie ok. 3 mld zł.
Autorzy twierdzą, że celem nowelizacji jest dostarczanie jak największej ilości paliw stałych wykorzystywanych do ogrzewania w gospodarstwach domowych w całej Polsce.
Z uwagi na szczególną, bardzo trudną sytuację energetyczną w kraju rozporządzenie weszło w życie w dniu następnym po jego ogłoszeniu. Ma działać jak najszybciej, by opał dotarł do najdalej oddalonych części Polski.
Obecnie na liście wyłączeń od zakazu ruchu w dni wolne od pracy znajdują się m.in. ciężarówki transportujące żywe zwierzęta, a także przewożące żywność szybko psującą się, lekarstwa czy odpady komunalne. Do wyjątków, których nie dotyczy zakaz poruszania się po drogach w dni ustawowo wolne, należą także pojazdy wykorzystywane przy budowie dróg i mostów oraz związane z utrzymaniem tej infrastruktury.
Podstawa prawna: Nowelizacja rozporządzenia w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach.
Dziennik Ustaw z 21 października 2022, poz. 2167