Oznacza to, że gdy firma np. wysyła towar do Polski, ceny podaje w złotówkach, a strona jest napisana w naszym języku, to musi wywiązać się z wielu obowiązków informacyjnych i zapewnić 10-cio dniowy okres na odstąpienie od umowy.

Konsument korzystający z e-zakupów towarów lub usług powinien przede wszystkim pamiętać, że nawet samo kliknięcie na okienko „akceptuję regulamin" czy „zapoznałem się z regulaminem" może oznaczać zawarcie umowy.

Tylko w 2014 r. Urząd zgłosił do prokuratury siedem zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotyczyły one przedsiębiorców sprzedających towary poza lokalem oraz przez internet.

W związku z powyższym UOKiK przypomina na co należy zwrócić uwagę, zanim klikniemy okienko "kupuj".

Dane sprzedawcy

Jeśli przedsiębiorca nie podaje swojej nazwy firmy, adresu czy e-maila, powinniśmy zrezygnować z zawarcia umowy.

Zdaniem UOKiK, uczciwy sprzedawca nie będzie miał powodu, by je ukrywać.

Ważne dla kupującego informacje można także zweryfikować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jeśli np. informacje na stronie są częściowe - podana jest finezyjna nazwa firmy albo nie ma podanego adresu stacjonarnego przedsiębiorcy.

Ponadto należy zwrócić uwagę na to, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorcy. Jeśli jest poza UE, w przyszłości może być bardzo trudno dochodzić praw, chociażby w przypadku złożenia reklamacji sprzedawcy, który ma siedzibę w dalekim kraju.

Regulaminy

Ważne są następujące informacje:

- wysokość opłat, np. koszt towaru lub usługi, koszt dostawy, ewentualne kary umowne, a także należność za samą rejestrację na portalu lub dostęp do jego zasobów,

- czas na jaki umowa jest zawierana, np. czy sprzedawca zastrzega automatyczne przedłużenie umowy na czas oznaczony lub nieoznaczony,

- warunki rozwiązania umowy,

- adresy pod które należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub reklamację i czy czynności te nie są obwarowane dodatkowymi wymaganiami,

Jeżeli w informacjach na stronie internetowej brak którejkolwiek z tych informacji lub są one niejasne, Urząd radzi, aby zrezygnować z zawarcia umowy.

Akceptacja

Zakupy na odległość to specyficzny rodzaj umowy - nawet samo klikniecie na okienko „akceptuję regulamin" czy „zapoznałem się z regulaminem" może oznaczać zawarcie umowy.

Jednocześnie może mieć miejsce zawarcie dwóch lub więcej e-umów (o korzystanie z portalu internetowego, umowa sprzedaży towaru lub o świadczenie usługi), a stroną poszczególnych rodzajów umów mogą być różne podmioty.

Uwaga!

To jaką umowę zawarliśmy i z kim, jest istotne w przypadku np. reklamacji wadliwego towaru.

Dane

Sprzedawca nie zawsze musi poznać numer telefonu komórkowego kupującego (w niektórych przypadkach jego podanie może oznaczać skorzystanie z usługi premium, polegającej na odbieraniu lub wysyłaniu kosztownych smsów). Dlatego też należy zwrócić szczególna uwagę na zakres żądanych danych i cel.

Płatności

Przy wyborze formy płatności wskazany jest rozsądek.

Jeżeli mamy do wyboru: karta kredytowa, przelew, za pobraniem albo zaliczka, a nie jesteśmy pewni przedsiębiorcy u którego zamawiamy kosztowne zakupy, powinniśmy skorzystać z przesyłki za pobraniem.

Okazje

Nieprawdopodobnie niska cena i obowiązek zapłaty z góry mogą świadczyć o tym, że towar jest np. nieoryginalny, niskiej jakości lub taki, który być może w ogóle nie zostanie wysłany do klienta.

Ważne!

UOKiK nie ma kompetencji do tego, by interweniować wtedy, gdy konsument został oszukany przez wirtualnego sprzedawcę np. konsument otrzymał towar nieoryginalny, lub towar w ogóle nie został wysłany.

Odstąpienie od umowy

W przypadku zawarcia umowy na odległość konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 10 dni. Jeżeli jednak zgodzimy się (np. akceptując regulamin) na rozpoczęcie świadczenia usługi (np. pobierania plików), przed rozpoczęciem tego terminu, tracimy prawo bezkosztowego odstąpienia od umowy. Nie obowiązuje ono także wtedy, gdy zawieramy przez internet umowę o wykonanie jakiejś pracy (np. rejestrując się na portalu dla aktorów, modeli, zobowiązując się do promowania oferty na portalu społecznościowym) lub prowadzimy działalność gospodarczą.

Uwaga!

Osoba, która zawiera umowy w celu gospodarczym nie jest konsumentem, w związku z tym nie jest objęta ochroną, która wynika z przepisów konsumenckich.