- Listem poleconym przesłałem wniosek do urzędu miasta o zawieszenie działalności gospodarczej. Burmistrz wezwał mnie do uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania braku formalnego poprzez poświadczenie przez notariusza własnoręczności podpisu złożonego na wniosku. W wezwaniu pouczył, że nieusunięcie w terminie tego braku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Przed jego upływem poszedłem do urzędu, by wniosek przesłany listem poleconym podpisać. Burmistrz jednak pozostawił wniosek bez rozpoznania. Uważam, że złożenie podpisu zastępuje dokument sporządzony przez notariusza. Czy decyzję burmistrza mogę zaskarżyć do sądu?

– pyta czytelnik.

Nie, ponieważ pozostawienie wniosku bez rozpoznania nie jest decyzją administracyjną. Jest to tzw. czynność materialno-techniczna. Nie podlega ona zaskarżeniu w drodze odwołania, a tym samym nie może być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego (por. postanowienie NSA ?z 8 kwietnia 2008 r., sygn. akt: I GSK 485/2007). Wnioskodawcy przysługuje w tej sprawie skarga na bezczynność organu. ?Z bezczynnością mamy do czynienia nie tylko w przypadku, gdy mimo upływu terminu sprawa nie jest załatwiona, ale również w przypadkach, gdy organ odmawia jej rozpoznania lub załatwienia, bo mylnie sądzi, że zachodzą okoliczności, które uwalniają go od obowiązku prowadzenia postępowania w konkretnej sprawie i zakończenia go wydaniem decyzji administracyjnej. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale składu Siedmiu Sędziów ?z  3 września 2013 r. (sygn. akt: I OPS 2/2013).

Okoliczności przedstawione przez czytelnika są przykładem bezczynności organu. Należy bowiem zwrócić uwagę, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku ?z 25 września 2013 r. (sygn. akt: IV SA/Po 701/13) stwierdził, że dopuszczalne jest uzupełnienie wniosku przesłanego listem poleconym poprzez podpis w obecności urzędnika, a nie doręczenie poświadczenia przez notariusza własnoręczności podpisu złożonego na wniosku. Poznański sąd administracyjny wskazał, że ustawodawca nie przewidział możliwości przekształcenia wniosku złożonego listem poleconym na wniosek złożony osobiście w sytuacji, gdy wnioskodawca wysyła wniosek listem poleconym, a później usiłuje uzupełnić brak właściwego podpisu poprzez podpisanie wniosku złożonego drogą pocztową osobiście już w urzędzie gminy.

Z drugiej strony w ustawie z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej u.s.d.g.) nie ma zakazu uzupełnienia braku formalnego wniosku ?w sposób opisany przez czytelnika. Dlatego też taki sposób uzupełnienia wspomnianego braku formalnego wniosku jest dopuszczalny. Przemawia za takim rozwiązaniem wykładnia funkcjonalna (celowościowa). Niewątpliwie bowiem intencją ustawodawcy było doprowadzenie do sytuacji, że nie będzie budzić wątpliwości, iż wniosek został podpisany przez wnioskodawcę. Temu służy złożenie osobiste wniosku podpisanego własnoręcznie przez wnioskodawcę, jak również doręczenie wniosku drogą pocztową z podpisem notarialnie poświadczonym. Notarialne poświadczenie podpisu nie jest bowiem celem, lecz środkiem prowadzącym do tego, że nie ma wątpliwości, iż podpis złożony został przez właściwą osobę.

W myśl art. 26 ust. 1 u.s.d.g. osoba fizyczna składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji ?o Działalności Gospodarczej (CEIDG) za pośrednictwem formularza elektronicznego. Wniosek ten może być również złożony na formularzu zgodnym z  formularzem elektronicznym osobiście (wówczas powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy) lub wysłany listem poleconym (wtedy musi być opatrzony podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza).

Jeżeli wniosek wysłany listem poleconym jest niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, wskazując uchybienia, w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

podstawa prawna: Art.26 ust.1 i 2, art.27 ust.2 pkt 6, ust.4, ust. 9 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 672  ze zm.)