Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z 23 listopada 2012 r. prawa pocztowego (DzU 2012, poz. 1529) właściciele lub współwłaściciele
są obowiązani umieścić oddawczą skrzynkę pocztową spełniającą wymagania określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 24 maja 2003 r. w sprawie oddawczych skrzynek pocztowych (DzU nr 177, poz. 1731).
Rozporządzenie określa m.in. wymagania, jakim powinny odpowiadać oddawcze skrzynki pocztowe, usytuowanie oddawczych skrzynek pocztowych oraz warunki dostępu dla operatorów do oddawczych skrzynek pocztowych.
Jakie wymiary
Zgodnie z § 3 rozporządzenia wielkość skrzynki powinna umożliwiać umieszczenie w niej przesyłki listowej opakowanej w kopertę formatu C4 (229 mm x 324 mm) określonego w normie PN-ISO 269. Z kolei pojemność skrzynki powinna umożliwiać umieszczenie w niej przesyłek listowych o łącznej grubości co najmniej 60 mm. Wymiary otworu wrzutowego skrzynki powinny wynosić:
Nadto konstrukcja otworu wrzutowego skrzynki powinna zabezpieczać przed wyjęciem przesyłki listowej, a jednocześnie nie może mieć ostrych krawędzi.
Spora sankcja
Osoby zobowiązane do umieszczenia skrzynki na listy muszą liczyć się z konsekwencjami, jeśli skrzynka nie spełnia określonych wymogów. Mianowicie na podstawie art. 127 ust. 1 prawa pocztowego karze pieniężnej w wysokości od 50 zł do 10 tys. zł podlega ten, kto umieszcza oddawczą skrzynkę nadawczą niespełniającą wymogów wskazanych w ustawie i rozporządzeniu. Organem, który może wymierzyć karę, jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
W praktyce na rynku dostępne są różne przedmioty, które z jednej strony mogą pełnić funkcję skrzynek na listy, zaś z drugiej nie spełniają wymogów określonych w prawie pocztowym. Posiadacz takiej skrzynki może mieć pretensje do sprzedawcy, ale wyłącznie wtedy, gdy został przez niego wprowadzony w błąd.
Sprzedawca musi poinformować
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) sprzedawca dokonujący sprzedaży jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach. Z sytuacją wprowadzenia w błąd mamy więc do czynienia, kiedy sprzedawca będzie informował, że dana skrzynka na listy spełnia wymogi rozporządzenia, a w rzeczywistości tak nie będzie.
Ustawodawca w art. 4 ust 3 ustawy o sprzedaży konsumenckiej definiuje niezgodność towaru z umową a contrario, wskazując, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
Inne cele
Wiele przedmiotów przypominających swoją funkcjonalnością skrzynki na listy może być wykorzystywanych do innych celów, np. na korespondencję wewnętrzną w firmie czy na skargi i wnioski w sklepie. Nie ulega wątpliwości, że takie przedmioty mogą być wprowadzane do obrotu. To na kupującym ciąży obowiązek znajomości przepisów dotyczących wymiarów skrzynki pocztowej. Należy podkreślić, że sprzedawca nie ma obowiązku informowania o tym, czy skrzynka spełnia wymogi rozporządzenia. Jednocześnie skrzynki, które są niewymiarowe, nie muszą zawierać informacji o tym, że są niezgodne z rozporządzeniem – skrzynki te przecież mogą mieć inne przeznaczenie.
Ponadto należy mieć na względzie, że na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 nr 153, poz. 1503 z późn. zm.) czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.

Tomasz Poznański
Tomasz Poznański adwokat, współpracuje z Kancelarią Prawniczą C.L. Jezierski sp.j. w Warszawie
Podsumowując, właściciel nieruchomości (budynku) powinien mieć świadomość, że instalowana przez niego skrzynka na listy powinna spełniać wymogi określone w prawie pocztowym. Ignorowanie ich może prowadzić do nałożenia kary pieniężnej.
Skarga do sprzedawcy będzie uzasadniona wyłącznie w przypadku, gdy ten wprowadził kupującego w błąd, wskazując, że dany produkt spełnia przepisowe wymagania.
Kupujący nie może oczekiwać, że każdy produkt przypominający swoją funkcjonalnością skrzynkę na listy spełnia warunki określone w prawie pocztowym. W praktyce skrzynki mogą mieć różne przeznaczenie, stąd brak jest podstaw do ograniczenia ich sprzedaży.