Oczywiście wszelkie czynności związane z tachografami cyfrowymi nie mogą być wykonywane przez przypadkowe podmioty. Mogą być one dokonywane tylko przez tzw. uprawnione warsztaty.
W związku z tym, że mamy dobrze rozwinięty rynek przewozów ciężarowych warto rozważyć otworzenie takiego warsztatu. Aby to zrobić trzeba najpierw poznać zasady określone w ustawie z 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (dalej: ustawa). Jakie one są?
Prezes zdecyduje
Zgodnie z ustawą, prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, w tym aktywacji, napraw lub sprawdzania pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 tachografów cyfrowych, w tym ich kalibracji, wymaga uzyskania zezwolenia. Jest ono wydawane przez prezesa Głównego Urzędu Miar w trybie decyzji na wniosek przedsiębiorcy lub innej jednostki.
Wniosek musi zawierać:
- imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli jest nadany;
- określenie zakresu i miejsca świadczenia usług.
To jednak nie wszystko. Do wniosku należy dołączyć sporo innych dokumentów. Dla przykładu:
- zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności (musi ono zawierać zdanie "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia."),
- potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów o tytule prawnym wnioskodawcy do lokalu użytkowego i miejsc parkingowych, które mają być wykorzystywane do wykonywania czynności objętych zezwoleniem,
- kopie dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań w zakresie posiadania warunków warsztatowo-technicznych.
Co jeszcze we wniosku
Istotnym elementem wniosku są także dokumenty dotyczące zatrudnionego technika warsztatu, który wykonywać będzie czynności objęte zezwoleniem. Dla każdego z nich składa się osobny komplet dokumentów Chodzi o jego imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz nr PESEL. Należy także dołączyć kopie dokumentów dotyczących uprawnień oraz umowy o pracę, z wyłączeniem danych o wysokości wynagrodzenia.
Rozporządzenie ministra gospodarki z 14 kwietnia 2006 r. określa wzory:
- wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu w zakresie instalacji, napraw lub sprawdzania tachografów cyfrowych,
- zezwolenia na prowadzenie warsztatu;
- specjalnej cechy nadawanej do poświadczania wykonywania czynności objętej zezwoleniem.

Piotr Rogowiecki ekspert Pracodawcy RP
Komentuje Piotr Rogowiecki, ekspert Pracodawcy RP
Przedstawione obok regulacje dotyczące działalności gospodarczej, w której trzeba korzystać z tachografów cyfrowych narzucają sporo biurokracji. Nie dość, że przedsiębiorca musi uzyskać stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności, to konieczne jest jeszcze zatrudnianie osób o urzędowo potwierdzonych kwalifikacjach.
Bez spełnienia tego warunku przedsiębiorca nie otrzyma zezwolenia. Do tego dochodzą wymogi warsztatowo – techniczne.
W praktyce wygląda to tak, że osoba nosząca się z zamiarem prowadzenia biznesu związanego z tachografami cyfrowymi musi zmierzyć się z postępowaniem przed prezesem Głównego Urzędu Miar. Ponadto, przynajmniej jeden pracownik lub sam właściciel musi uzyskać stosowne uprawnienia, a więc uczestniczyć w prawnie uregulowanym postępowaniu egzaminacyjnym.
Podyktowane to jest tym, że ustawodawca chce zabezpieczyć prawidłowość funkcjonowania systemu tachografów. Warto jednak zastanowić się, abstrahując od opisywanej działalności, czy zawsze tak głębokie regulowanie danego biznesu jest konieczne, jeżeli nie wymaga tego prawo wspólnotowe.