Już w najbliższy poniedziałek (7 lutego) na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości powinno ukazać się ogłoszenie o rozpoczęciu kolejnego konkursu do działania 6.1 „Paszport do eksportu” programu „Innowacyjna gospodarka”.

[b]Nabór wniosków rozpocznie się 21 lutego i zakończy 11 marca lub z chwilą wyczerpania środków, zależnie co nastąpi szybciej[/b].

Działanie 6.1 finansuje projekty mające na celu wejście na nowe rynki zagraniczne i wzmocnienie na nich pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz te przyczyniające się do zwiększenia sprzedaży eksportowej w ogólnej sprzedaży firmy.

O dotacje mają prawo ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy. Jednak pod pewnymi warunkami.

[srodtytul]Dla początkujących[/srodtytul]

Środki z tego działania zostały zarezerwowane wyłącznie dla przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z handlem zagranicznym. Jak ten fakt jest weryfikowany? Trzeba wykazać, jaki procentowy udział w ogólnej sprzedaży towarów i/lub usług ma sprzedaż na rynkach zagranicznych.

W roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym firma składa wniosek o dofinansowanie, udział eksportu w całkowitej sprzedaży musi być nie większy niż 30 proc. Warto zaznaczyć, że w tym wypadku eksport jest rozumiany zarówno jako sprzedaż na rynku Unii Europejskiej, jak i do państw trzecich.

Jeżeli ten warunek jest spełniony, a do tego firma prowadzi działalność gospodarczą i ma siedzibę (miejsce zamieszkania) na terytorium Polski, to ma prawo rozpocząć starania o uzyskanie bezzwrotnej dotacji.

Warto zaznaczyć, że jest ona udzielana w dwóch etapach. W pierwszym firma przygotowuje plan rozwoju eksportu. W drugim wprowadza go w życie, korzystając z wybranych instrumentów.

[srodtytul]Na dwa etapy[/srodtytul]

Szczegółowe zasady udzielania pomocy z działania „Paszport do eksportu” reguluje [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2008/68/poz.414a.htm]rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach programu „Innowacyjna gospodarka” (DzU z 2008 r. nr 68, poz. 414 ze zm.)[/link].

Zgodnie z jego § 39 agencja ma prawo udzielić wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu.

Do jego opracowania przedsiębiorca powinien wynająć specjalistyczną firmę doradczą. Podstawowym tzw. kosztem kwalifikowanym, czyli podlegającym rozliczeniu, jest bowiem zakup usługi doradczej w tym zakresie.

Okres realizacji tego pierwszego etapu nie może przekraczać sześciu miesięcy. W tym też czasie (liczonym od dnia złożenia wniosku) firma ma prawo kwalifikować wydatki.

Maksymalna dotacja to 10 tys. zł, co jednocześnie może stanowić do 80 proc. poniesionych kosztów.

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma zleca opracowanie planu grupie konsultantów. Ci po zakończeniu pracy wystawiają fakturę na 15 000 zł netto (18 450 zł brutto).

Ponieważ podatek VAT nie należy do kosztów kwalifikowanych (chociaż są wyjątki), do rozliczenia przyjmujemy wartość netto. Przedsiębiorca uzyskuje dotację na 80 proc. kosztów projektu, co oznaczałoby refundację 12 000 zł.

Jednak tyle nie może otrzymać, ponieważ maksymalna dotacja to 10 000 zł. Dlatego z całkowitych kosztów 18 400 zł końcówkę, czyli 8400 zł firma musi sfinansować samodzielnie (podatek i nadwyżkę ponad 10 000 zł).

Analogicznie, gdyby np. opracowanie planu kosztowało 12 000 zł netto, firma uzyskałaby grant na poziomie 9600 zł. W takim wypadku nie wykorzystałaby maksymalnego limitu i nie miałaby prawa ubiegania się o zwrot 10 000 zł.[/ramka]

Przepisy wskazują, co powinien zawierać plan rozwoju eksportu. I tak należy w nim uwzględnić co najmniej:

- analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych dla działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług,

- badanie wybranych rynków docelowych, w szczególności przez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi do tego rynku,

- wskazanie i uzasadnienie kilku działań, które zostaną wykorzystane do praktycznego wdrożenia w przyszłości planu rozwoju eksportu.

Innymi słowy chodzi o stworzenie całościowego planu podboju zagranicznego rynku. Od jego szczegółowego rozpoznania po opracowanie sposobu wejścia i zaistnienia na nim.

[srodtytul]Targi i misje[/srodtytul]

Gdy już firma będzie dysponować planem, może ubiegać się o dotację na jego wdrożenie. Niestety, zgodnie z obecnym stanem prawnym będzie to robić po ogłoszeniu kolejnego konkursu.

[ramka][b]Kolejne konkursy[/b]

Zgodnie z harmonogramem ogłaszania konkursów w programie „Innowacyjna gospodarka” w tym roku przedsiębiorcy będą mogli jeszcze dwukrotnie składać wnioski o dofinansowanie z działania 6.1.

Drugi z nich ma zostać ogłoszony 6 czerwca (nabór wniosków od 20 czerwca do 8 lipca), kolejny 3 października (nabór od 17 października do 4 listopada).

Koniecznie trzeba jednak zaznaczyć, że zgodnie z § 42 rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego mikro-, mały lub średni przedsiębiorca może otrzymać wsparcie na przygotowanie i wdrażanie planu rozwoju eksportu tylko jeden raz w okresie realizacji działania 6.1.

Zatem firma, która już w ubiegłych latach z sukcesem wystąpiła o to wsparcie a teraz myśli np. o podboju kolejnych rynków zagranicznych, nie otrzyma już pomocy (nawet jeżeli nie osiągnęła jeszcze 30-proc. udziału sprzedaży eksportowej w ogólnej sprzedaży).

Natomiast przedsiębiorca, który w ubiegłym roku lub w 2009 roku składał wniosek o dofinansowanie, ale go nie otrzymał, nadal ma taką możliwość.[/ramka]

[ramka][b]Wydatki kwalifikowane[/b]

Do wydatków, które wolno wliczyć do budżetu przeznaczonego na realizację planu rozwoju eksportu, zalicza się m.in. te poniesione na:

- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,

- zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,

- transport eksponatów i elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną, kosztami spedycji,

- podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu (w ustalonych okresach i według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju),

- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,

- wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,

- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,

- zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy i negocjacji handlowych,

- organizację misji gospodarczych (zakup niezbędnych usług w tym zakresie),

- zakup biletów wstępu w celu zwiedzenia targów związanych z daną misją gospodarczą,

- zakup baz danych, badań marketingowych, usług prawnych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych oraz w zakresie określenia, wyselekcjonowania i sprawdzenia wiarygodności grupy docelowej potencjalnych partnerów handlowych,

- zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem certyfikatu, świadectwa lub atestu umożliwiającego wprowadzenie produktu na dany rynek,

- zakup usług prawnych związanych z wprowadzeniem towarów lub usług na wybrane rynki docelowe,

- przygotowanie dokumentacji technicznej,

- transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysyłanych do badań certyfikacyjnych,

- przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,

- wystawienie i wydanie certyfikatu,

- opracowanie optymalnej strategii finansowania,

- wskazanie potencjalnych źródeł finansowania i identyfikację dostępnych źródeł,

- rekomendację źródeł finansowania,

- opracowanie strategii wprowadzenia nowych produktów na rynki docelowe, w tym np. analizy cyklu życia produktu na wybranych rynkach docelowych, analizy wyglądu produktu pod kątem potrzeb wybranych rynków, analizy wyglądu i bezpieczeństwa produktu oraz opakowania,

- stworzenie wzornictwa w zakresie produktu, opakowania i znaku firmowego.[/ramka]

W tej chwili trwają prace nad nowelizacją wymienionego rozporządzenia, a zmiany idą w kierunku umożliwienia składania jednego wniosku od razu na dwa etapy. Natomiast firmy, które w ubiegłym roku skorzystały już z działania 6.1 i mają taki plan opracowany, właśnie teraz będą mogły składać wnioski o dofinansowanie jego realizacji.

Na czym polega drugi etap? Wsparcie na wdrożenie planu rozwoju eksportu udzielane jest na realizację co najmniej dwóch z następujących działań, przy czym obowiązkowo musi to być przynajmniej jedno z czterech wymienionych na początku:

- wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych, 

- uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe, 

- doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej, 

- doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych, 

- udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy, 

- organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą.

W ujęciu kwotowym dotacja na drugi etap jest znacznie większa. Przedsiębiorca może bowiem otrzymać wsparcie w wysokości do 200 tys. zł. Jednak mniejsza jest jego intensywność, która wynosi maksymalnie 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych.

Firma ma także więcej czasu na realizację drugiego etapu. Na samo przygotowanie planu jest sześć miesięcy. Natomiast na jego wdrożenie przedsiębiorca ma dwa lata.

To w tym okresie może brać udział w targach i misjach, wyselekcjonować właściwych partnerów, dostosować produkt do wymogów (technicznych, marketingowych) danego rynku czy wreszcie uzyskać niezbędne certyfikaty i świadectwa umożliwiające dopuszczenie produktu do obrotu.

Oczywiście należy podkreślić, że wymieniona maksymalna kwota dotacji przysługuje na cały proces wdrażania planu.

To znaczy, że gdy firma wszystkie te środki wyda np. na udział w targach i organizację misji gospodarczej a będzie chciała przeprowadzić jeszcze akcję marketingową i uzyskać certyfikat, to będzie musiała na to wyłożyć już środki własne.